Coronas besværlige rejse-regler og lange køer i lufthavnene har gjort traditionel ruteflyvning mindre attraktiv for dem, der har råd til at undgå den.
De rejser hellere i privatfly, der ventes at vinde kraftigt frem i omsætning her i tiden efter pandemien. Hvor salget af firma-fly nåede 24,2 milliarder dollars i 2020, ventes den at stige 50 procent frem til 2028 – 37 mia. dollars eller ca. 243 mia. kroner.
Amerikanske Gulfstream vil gerne have en større andel af denne business og har derfor lanceret to nye fly til det velbeslåede publikum.
Den nye G800 er Gulfstreams fly med den længste rækkevidde nogensinde, mens den mindre G400 er fabrikkens første business-jet med ekstra stor kabine i over 10 år.
Passagerer kan stå fuldt oprejst i G400, der har 12 sæder. Maskinen flyver op til 7.800 kilometer med en march hastighed på 1.041 kilometer i timen – Mach 0.85 eller 647 miles.
Den større Gulfstream G800 er beregnet til dem, der kan lide at flyve langt – f.eks. frem og tilbage over Atlanten mellem USA og Europa.
Nyheden transporterer op til 19 passagerer over distancer på 14.800 kilometer og hastigheder op til mach 0.85. Flyet kan samtidig bruge små lufthavne med korte start- og landings-baner.
Både G400 og G800 er udstyret med Gulfstreams karakteristiske ovale panorama vinduer og kan indrettes helt efter kundens ønsker. Kabinen kan f.eks. opdeles i en salon, møderum og et afsnit til personale.
Cockpits – undskyld nu om dage hedder de flight decks – er fuldt moderne med aktive side-sticks til styring og 10 touch skærme. G800 kommer desuden med et head-up display i forruden, der samler alle vigtige data i en enkelt skærm lige ud for pilotens øjne.
Gulfstream vil levere G800 fra 2023, mens G400 følger i 2025….
(Indledningsfoto af G899: Gulfstream)
Skriv et svar