Det skulle egentlig have været så godt, men ser ud til at ende lidt galt i sidste ende:
Lufthansa har besluttet at friske sit belgiske datterselskab Brussels Airlines op med et nyt design på flyene og en bedre indretning af kabinerne. Ideen var at ”rykke flyselskabets belgiske identitet længere frem i passagerernes bevidsthed.”
I de ydre har flyene fået en ny hvid lakering med store prikker i rødt og mørkeblåt. Svært at tage fejl af, når maskinerne f.eks. står parkeret i Københavns Lufthavn, som Brussels Airlines forbinder med EU’s hovedstad Bruxelles.
Det første fly med den nye lakering – en lille Airbus A319 – lettede fredag morgen fra Bruxelles og landede senere på formiddagen i Geneve.
Det skete dog ikke uden bump på vejen: Dels bliver Brussels Airlines beskyldt for at have kopieret designet fra Croatia Airlines og de ni prikker fra den polske nyheds-portal ”Gazeta.pl.” Dels er flyselskabets egne medarbejdere sure.
De er utilfredse med, at Lufthansa – og dermed Brussels Airlines – bruger millioner af euro på en ny lakering, når man samtidig fyrer hundreder af ansatte i en fyringsrunde.
”Vi har ikke kun accepteret løn-nedgang, deltids-arbejde og afskedigelser. Alt sammen for at redde vores firma og arbejdsplads,” forklarer en pilot fra flyselskabet til det tyske medie ”Aero.de”
”Med det nye design skiller Lufthansa også Brussels Airlines ud fra gruppens øvrige selskaber som f.eks. Swiss, Austrian, Lufthansa og Eurowings. Vi bliver degraderet med de tåbelige prikker,” fortsætter han.
Det belgiske flyselskab har svært ved at komme på fode igen efter Corona krisen. Ganske vist kom Brussels Airlines ud med et lille overskud på en million euro i tredje kvartal, men samtidig har selskabets topchef meldt ud, at vinteren bliver kold at komme igennem.
Brussels Airlines har hidtil koncentreret sig om det belgiske marked og forbinde Bruxelles med de øvrige vigtige hovedstæder i EU. Desuden står belgierne traditionelt stærkt med ruter til Afrika, hvor landet havde flere store kolonier i gamle dage.
Flyselskabet overvejer, hvordan det kan udvide sit rutenet på tværs af Atlanten. Det består lige nu kun af New York året rundt og Washington DC om sommeren.
Et af virkemidlerne skal ikke være de nye polka-prikker, men en ny-indretning af flyenes Business Class. Den skal etablere sig som ”luftens boutique hotel”…..
(Indledningsfoto til artiklen: Brussels Airlines)
Skriv et svar