Det store mellem-østlige flyselskab Qatar Airways, hvis gråt lakerede fly er hyppige gæster i bl.a. Københavns Lufthavn, er røget ind i både positive og negative overskrifter.
I går kunne Boeing således meddele, at den amerikanske flyfabrikant har fået den største ordre nogensinde på fragtfly.
Køberen er Qatar Airways, der har bestilt op til 50 styk af Boeings helt nye cargo-udgave af den nye 777-8 model. 34 er en fast ordre, mens 16 er en option.
Handelen har en værdi af 20 milliarder dollars i listepriser. Den vil sikre over 35.000 jobs i 38 amerikanske stater, oplyser Boeing.
Qatar Airways underskrev desuden en hensigts-erklæring om at købe op til 50 eksemplarer af Boeings 737 MAX 10 passagerfly, der er den nyeste og største model af MAX flyene til kort- og mellem-distancer.
Denne beslutning kan ses som en hævn-akt over for Boeings ærkerival, som Qatar Airways i øjeblikket fører en retssag imod. Årsagen er mangelfuld lakering på de store Airbus A350 fly.
Som modsvar mod Qatars anklager rev Airbus forleden en kontrakt på 50 styk A321 neo maskiner i stykker. I stedet hopper flyselskabet nu derfor over på konkurrenten Boeing 737 MAX.
Qatar Airways bliver det første selskab, der modtager Boeings 777-8F maskiner i 2027, De er de største to-motorers cargo-fly på markedet med en kapacitet, der nærmer sig de større Boeing 747-400 fragtfly. 777-modellen bruger samtidig 25 procent mindre i brændstof.
I 2021 blev Qatar Airways kåret som ”årets flyselskab” ved World Airline Awards, men alt er åbenbart ikke fryd og gammen:
Flere af selskabets piloter klager nemlig over, at de bliver kørt alt for hårdt med overarbejds-timer.
En af dem afslører i en rundspørge fra Thomson Reuters Foundation, at han var faldet i søvn i cockpittet under indflyvningen til Doha i Qatar med 400 passagerer ombord. Årsagen – træthed fra en arbejdsdag på 20 timer.
En co-pilot fortæller i samme analyse, at han har sovet mindst ti gange i det seneste år, mens han sad ved styregrejerne i et Qatar Airways fly.
Ifølge nyhedstjenesten Reuters skyldes overarbejds-puklen, at flyselskabet i 2020 fyrede 25 procent af sine ansatte på grund af Corona. I 2027 skar Qatar Airways yderligere 27 procent af sin medarbejderstab, så den kom ned på 36.700.
Problemet opstod i 2021, hvor Qatar Airways øgede sine flyvninger igen. Fra 33 destinationer, da krisen var højest, og op til over 140.
Det var der bare ikke piloter nok til, hvorfor de tilbageblevne måtte tage overarbejds-timer for at holde flyselskabet i gang.
Rapporten advarer om, at overarbejdet i cockpittet har nået et så stort omfang, at det langt overskrider det antal timer, som flyfabrikanter og fagforeninger anbefaler.
Qatar Airways afviser naturligvis rapportens konklusioner, men spørgsmålet hænger i luften, hvem man skal tro på….
(Indledningsfoto til artiklen: Boeing)
https://www.qatarairways.com/en-dk/homepage.html
https://www.reuters.com/article/qatar-airlines-fatigue-trfn-idUSKBN2K11CS
Skriv et svar