I Danmark er det et gammelkendt fænomen. Vores største rederi har også haft vinger på i mange år – mere eller mindre.
Nu ser det imidlertid ud, som om to af Mærsks største konkurrenter i verdens container-skibe også har fået smag for passagerfly.
Senest har den store franske rederi-koncern CMA CGM meddelt, at man vil købe op til ni procent af det fusionerede flyselskab Air France-KLM.
Målet er at styrke flyselskabets positionering i luftfragt, som er blevet en meget større forretning under Corona pandemien.
I Tyskland har noget lignende været under opsejling længe. Her er det den lokale milliardær Michael Kühne, som har købt lidt over ti procent af Lufthansa.
Kühne er ejer af den tyske transport- og logistik-kæmpe Kühne & Nagel. Hans formål med investeringen er den samme som i Frankrig – nemlig luftfragt forretningen.
Og når vi nu er ved Lufthansa – så forhandler tyskerne om at købe det italienske flyselskab ITA, som er bygget på ruinerne af det velkendte Alitalia.
Lufthansas partner i den handel er den schweiziske rederi-koncern MSC, der både er aktiv i krydstogtskibe og er Mærsks værste konkurrent i container skibsfart.
Nu er vi så tilbage hos danske Mærsk, som også på egen hånd er på vej ind i mere luftfart – dog kun fragtfly.
Maersk har i mange år haft fragtfly-selskabet Star Air med base i tyske Köln. Nu vil Maersk imidlertid være med til at udvikle Billund Lufthavn til at være Nordens center for cargo og luftfragt.
Det sker ved at placere hjembasen for sit nystiftede flyselskab Maersk Air Cargo i den sydjyske lufthavn.
Var der nogen, som mente, at søfart og luftfart er to forskellige ting. Ikke ret meget længere. Heldigt i øvrigt, at de begge måler deres tempo i knob og afstande i nautiske mil….
(Indledningsfoto til artiklen: myUKHub2 / Pixabay)
Skriv et svar