Knap er en uges pilot-strejke overstået hos SAS, som gik ud over 400.000 passagerer, før meddelelser om flere gener med afgange dukker op.
Denne gang er det Europas næststørste lavpris-selskab easyJet, der advarer om, at vi får en sommer med mange forsinkede fly.
easyJet henviser til katastrofe-sommeren 2018, hvor ti-tusinder af flyafgange enten kom for sent eller blev aflyst helt. En første forsmag kan rejsende allerede få i dag, hvis de franske flyveledere går i strejke.
Årsagen dengang var dels strejker og tvungen ferie hos Ryanairs kabine personale og piloter. Dels var der flere arbejdsnedlæggelser, mange sygemeldinger og arbejd-efter-reglen aktioner hos Europas flyveledere. Det er dem, der skal sørge for, at trafikken i luftrummet glider gnidningsfrit.
I forbindelse med easyJets 15-års jubilæum i Tyskland var lavpris-selskabets topledelse meget bramfrit:
”Hos easyJet regner vi med, at vi igen får en sommer med mange udfordringer.”
easyJet henviser til, at bemandings-problemerne hos Europas flyveledere i central områder som Tyskland, Holland og Frankrig ikke er løst siden sidste år.
Når flyvelederne drosler ned i deres arbejdstempo eller holder alle de pauser, de har ret til, kan det let betyde forsinkede passagerfly i de travleste korridorer. Det er Europas motorveje i luften.
easyJet gør samtidig opmærksom på, at flytrafikken er vokset så stærkt i de senere år, at mange lufthavne slet ikke kan kapere det øgede pres.
Resultatet er, at flyene ikke kan gøres klar så hurtigt, som flyselskaberne ønsker det – og fartplanerne er indrettet til.
easyJet vil forsøge at imødegå mulige problemer med forsinkelser ved at stationere flere besætninger og passagerfly i de lufthavne, hvor forsinkelser er mest truende.
easyJet tror dog ikke, at disse forholdsregler kan forhindre alle forsinkelser til sommer. Vi kommer til at opleve mange flaskehalse, spår det engelske flyselskab.
easyJet konkurrenter som Lufthansa og Ryanair har også været ude med advarsler om, at flyrejsende må regne med en sommer-periode, der præges af mange forsinkede fly.
Europas to største flyselskaber i passagerer og omsætning ser begge den begrænsede kapacitet hos European Traffic Control som tidens største problem. Der er ganske enkelt ikke flyveledere nok til at håndtere det stigende antal fly i luften over Europa.
Ryanair hilser derfor et nyt initiativ fra EU-Kommissionen velkommen, der skal reformere den nuværende struktur af flyveledere og gøre kontrollen mere effektiv.
EU-Kommissionen har bl.a. foreslået, at der skal oprettes en digital European Sky organisation. Den skal have det overordnede ansvar for den civile lufttrafik over Europa og koordinere de forskellige landes lokale fly-kontroller.
Ifølge Ryanair oplevede Europas passagerfly over 19,1 millioner minutters forsinkelser i 2018. Det var mere end en fordobling i forhold til året før.
60 pct. af forsinkelserne skyldtes personale mangel hos flyvelederne. 15 pct. forklares med strejker hos flyvelederne i flere lande.
Eurocontrol selv, der står for trafik-styring på tværs af landene i Europa, forventer, at antallet af forsinkelser vil blive fordoblet igen i år – sammenlignet med 2018.
Hvis ikke der bliver gjort noget seriøst ved problemerne, vil passagerfly over Europa blive forsinket med over 38 millioner i år….
Skriv et svar