Flere europæiske lande pusler i øjeblikket med ideer om at droppe korte flyruter og i stedet lade dem afløse af hurtige tog.
Det skal være miljø-rigtigt, hævder regeringer og myndigheder. Hvilket dog ikke altid er korrekt. Det afhænger nemlig af, hvilke motorer togene kører på – og hvorfra strømmen til togene kommer fra.
Med hensyn til hastighed har fly stadig et stort forspring – og dog.
Tager man transporttid til og fra lufthavne, er forskellen slet ikke så stor. Banegårde ligger jo som regel i byernes centrum, mens lufthavne ofte er placeret mange kilometer væk.
Ifølge rejsebureauet Omio har Frankrig de hurtigste tog i verden, når det gælder tophastighed. De franske TGV er nået op på 575 kilometer i timen.
Kigger vi på driftshastigheden – altså det realistisk opnåelige tempo i hverdagen, har kineserne næsen foran. 349 km i timen.
Kina er I dag verdens førende i højhastigheds-tog med netværk af spor, som bliver udvidet konstant. Japanerne, der længe havde verdens hurtigste med deres berømte Shinkansen ”bullit” tog kommer lige efter.
Lidt overraskende for mange er nok, at Marokko har verdens næst-hurtigste tog. RGV-M jernbanerne i det nordafrikanske land overgås kun af franske TGV.
I lande som Østrig, Tyskland, Holland, Frankrig og Schweiz er man i fuld gang med at flytte passagertrafik fra fly til tog på indenlandske ruter.
Det burde også være oplagt i Danmark, hvor typiske flyveture mellem Jylland og København tager mindre end en time i luften.
I Danmark har trafik-ministeriet og Bane Danmark bare snorksovet i timen. Vi har slet ingen højhastigheds-tog i vores lille lande, og elektricificeringen af jernbane-nettet halter voldsomt efter sammenlignet med vores nabolande….
(Indledningsfoto til artiklen: Tikisada / Pixabay)
Skriv et svar