De fleste af os ville være glade, hvis vi snart kunne komme ud at flyve igen uden at overtræde nogen rejse-anbefalinger.
Det må gerne foregå med beskedne 900 kilometer i timen. Eller for den sags skyld 100 mindre, hvilket er den normale march hastighed over Europa?
Og hvorfor i det hele taget nævne fart og tempo, når vi nu skal holde en fredelig påske-ferie i eget hjem eller i et dansk sommerhus. Uden vilde påske-frokoster på de lokale restauranter?
Joh – fordi passager-flyenes hastighed sikkert bliver taget op til diskussion igen snart, når grønne politikere og klima-aktivister opdager, at der er ultra- hurtige fly på vej, som sikker vil konsumere enorme mængder fossilt brændstof.
Nyheden kommer fra lille amerikanske Aerion, der vil sætte sin super-soniske AS2 business jet i produktion i 2023. Derefter skal følge AS3, der kan flytte 50 passagerer med 4.800 kilometer i timen.
Målgruppen er travle forretningsfolk og meget rige mennesker, der bare ikke gider vente på rutefly i lufthavnen.
AS2 skal have plads til maksimalt 12 passagerer, der får lov til at race afsted med 1.700 kilometer i timen – Mach 1.4.
Aerion har nu løftet sløret for efterfølgeren til AS2. Den hedde AS3 og skal kunne transportere 50 passagerer med en hastighed på Mach 4.
Så stærkt kan de færreste militærfly bevæge sig. Desuden er Mach 4 dobbelt så hurtigt som den legendariske Concorde kunne bringes op på i sine velmagts-dage i 1980’erne.
Man kan også se det på en anden måde:
I en Aerion AS vil man kunne rejse mellem London og New York på en time. Eller fra Los Angeles til Tokyo på bare tre timer. I dag tager det næsten 12 med et almindeligt rutefly fra Boeing eller Airbus.
Ifølge Aerion skal AS3 få en rækkevidde på næsten 13.000 kilometer. Flyet vil dermed kunne håndtere alle inter-kontinentale nonstop ruter – bortset fra de 10 længste.
Aerion siger, at deres nye super-hurtige passagerfly skal være klar til at erobre himlen hen mod slutningen af 2020’erne.
Inden da vil der dog være en masse udfordringer mellem i dag og vores første flyvetur med Mach 4 hastighed.
Først og fremmest er der restriktive regler om overlyds-flyvninger over land. Ingen kan lide at høre braget, når et jetfly går gennem lydmuren.
Af samme grund kunne Concorde stort set kun bruges over Atlanten mellem Europa og USA. Speederen måtte først sparkes i bund, når flyet var flere hundrede kilometer ud fra kysten.
Flere abrikanter inklusive Aerion, Lockheed og NASA hævder, at de har fly på vej, der ikke brager, når de går gennem lydmuren. Vi mangler dog at se – og høre dem – i praksis.
Den anden forhindring kan sagtens være markedet. Corona-pandemiens langtids-effekt på luftfarten kender ingen lige nu.
Mange forretnings-folk har opdaget, at man kan udmærket kan lave business online uden at mødes ansigt til ansigt. Vil det mon betyde, at grundlaget for hurtige rejser til hurtige møder forsvinder?
Endelig er der klima og forurening. Et fly som Aerion AS3TM passer lige så lidt til nye tider med CO2 flaget hejst højt som Boeing 747 Jumbo eller Airbus A380. Begge disse flytyper er på vej ud til pension, inden den super-hurtige Aerion er døbt.
Aerion kan dog også sagtens have ret i, at der fortsat findes tilstrækkeligt med mennesker, der ikke har noget imod at betale 15-20 gange mere end en Economy Class for at komme frem hurtigt og i udsøgt luksus.
Aerion er i øvrigt værd at holde øje med:
Den lille og ambitiøse flyfabrik har bl.a. giganten Boeing blandt sine investorer. Firmaets stifter er milliardæren Robert Bass, der er mest kendt for at have solgt det legendariske Plaza Hotel i New York til Donald Trump i 1988.
Aerion har modtaget mindst 10 milliarder dollars i forudbestillinger på sit første fly – den hurtige AS2 business jet. Hvert fly skal koste 120 millioner dollars….
(Indledningsfoto: Aerion)
Skriv et svar