SAS og andre flyselskaber læner sig op ad en politi-anmeldelse fra Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen, hvis ikke de betaler tilbage penge tilbage til de kunder, der ikke kom ud at rejse som følge af Corona krisen.
Ifølge Danmarks Rejsebureau Forening (DRF) har SAS i over et halvt år forsømt at kompensere sine kunder.
Det er i direkte strid med almindelige aftale-regler og en alvor krænkelse af EU’s forordninger på flyområdet.
Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen har mistet tålmodigheden og vil ikke længere acceptere at flyselskaberne overhører de påbud, der udstikkes.
Ikke mindst set i lyset af, at SAS har fået milliard-hjælp fra den danske regering for at klare sig igennem Corona krisen.
Med andre ord har skatteyderne givet SAS penge, mens de selv har svært ved at få de kroner tilbage, som de har til gode hos flyselskabet.
DRF undrer sig over SAS’ metoder og kalder flyselskabets handlinger helt uacceptable:
SAS tager nemlig de danske rejsebureauer som gidsler. Bureauerne har for længst betalt deres kunder erstatning for de billetter, de har købt hos SAS. Flyselskabet trækker til gengæld deres erstatning til bureauerne i langdrag:
For nogle rejsebureauers vedkommende drejer det sig om flere millioner kroner. Et beløb, der kan være afgørende for, om bureauet overlever i en tid med næsten ingen rejse-bestillinger som følge af Corona.
”Vi har fuld forståelse for, at SAS ikke kunne følge med i krisens første måneder og måtte appellere til deres kunders tålmodighed. Nu er der altså gået et halvt år, og det er for længe. SAS skal i gang med at betale deres kunder tilbage med det samme”, siger Lars Thykier. Han er adm. direktør i Danmarks Rejsebureau Forening.
”Det er fuldstændig uacceptabelt at rejsebureauerne, der for manges vedkommende er relativt små virksomheder uden et stort kapitalberedskab, skal lægge ud for et stort, statsligt selskab, der oven i købet har modtaget offentlig støtte,” forklarer Lars Thykier.
”Jeg køber ikke SAS’ undskyldning om, at de ikke har tid til at foretage tilbagebetalingerne. Den undskyldning accepterede vi uden vrøvl for et halvt år siden. Vi opfordrede selv vores medlemmer til at afvente situationen. Men nu går den altså ikke længere”, fortsætter han.
Hvis ikke SAS begynder at betale deres kunder, herunder rejsebureauerne, de penge tilbage, som de skylder, forudser Lars Thykier, at der meget snart vil blive indledt sager ved domstolene mod SAS….
(Indledningsfoto til artiklen: Gerd Altmann / Pixabay)
Skriv et svar