Livet er på vej tilbage i terminalerne på Danmarks største lufthavn. I juni havde Københavns Lufthavn 512.945 rejsende – ca. 17.000 om dagen.
Det er næsten dobbelt så mange som i maj, men stadig under 20 procent af normalen i årets første sommer-måned. Før Corona havde Københavns Lufthavn (CPH) hver dag 83.000 passagerer, der enten ankom eller tog flyveren fra det sydlige Amager.
CPH har også andre positive nyheder at melde: Flyene rejser efterhånden godt fyldte. Hvor kun hvert tredje flysæde var solgt i januar, er den såkaldte belægnings-procent nu oppe på 70.
“Det er første gang, siden krisen ramte luftfarten frontalt i marts sidste år, at vi nu tør tro på, at nu begynder det at vende. De sidste dage af juni nåede vi op mod 30.000 rejsende dagligt. Lige lnu tyder alt på, at rejsefeberen stiger yderligere et par grader i juli,” siger Peter Krogsgaard. Han er kommerciel direktør i Københavns Lufthavn.
Verden er i færd med at lukke op – i første omgang til Europa hvor destinationer som Malaga og Palma nu indtager top ti. Men det er til en sommer, der ikke er helt som den plejer – hverken for rejsende, flyselskaber eller lufthavne
Passagerer skal først og fremmest forvente længere ventetider i lufthavnen, selvom den slet ikke er fyldt med mennesker som før Corona:
“Som rejsende skal man forberede sig grundigt hjemmefra og indtil videre printe al sin rejse-dokumenter ud på papir.. I lufthavnen skal alle papirer nemlig kontrolleres. Derfor vil det ofte tage længere tid at komme igennem check-in,” forklarer Peter Krogsgaard.
Man bør også være ekstra opmærksom på, at rejse-reglerne kan være variere for forskellige destinationer og flyselskaber. Selvom EU forsøger at skabe ensartede regler i hele Europa, er det langt fra lykkes.
Københavns Lufthavn kan også se en klar ændring i, hvordan danskerne købte flybilletter før Corona – og hvordan de gør det i dag:
For et par år siden bookede vi billetter to måneder før afrejsen – til sommerferien ofte endnu tidligere. I dag køber mange først deres billetter en uge før afgang. Folk vil være sikre på, at rejse-reglerne ikke når at ændre sig, inden de står i lufthavnen med deres kufferter.
Ifølge Peter Krogsgaard lægger det en ekstra belastning på lufthavnen, flyselskaberne og de virksomheder – ground handlerne – der servicerer flyene i lufthavnen med check-in, boarding og bagage håndtering.
I foråret gennemførte Københavns Lufthavn en måling af de rejsendes tilfredshed og ønsker. Her var det stærkeste svar, at folk savnede åbne butikker at shoppe i. Desuden savnede man flere rejsende og den travle stemning i terminalerne.
Dengang i april havde CPH kun 6.000 rejsende om dagen, og kun ganske få butikker og restauranter var åbne. I dag har lufthavnen fem gange så mange gæster, og de kan vælge mellem knap 50 serverings-steder og forretninger.
At verden er begyndt at lukke op – i første omgang til Europa – kan Københavns Lufthavn også mærke i de destinationer, som folk rejser til.
I gamle dage var London en sikker nummer ét måned efter måned. Nu om dage sniger London sig ind på en beskeden tiende-plads, mens Aalborg topper hitlisten.
Nye på Top-10 er destinationer som Palma de Mallorca og Malaga. Det bekræfter, at Spanien er det første store ferieland ved Middelhavet, som danskerne har kastet sig over.
Her er Top-10 over de mest populære rejsemål for danskere, der fløj til og fra Københavns Lufthavn i juni. Procenten angiver forskellen til juni 2019 -før Corona:
- Aalborg – 50.211 – minus 27,4 procent
- Amsterdam – 24.268 – minus 76,2 pct.
- Palma – 20.901 – minus 51,4 pct.
- Istanbul – 20.290 – minus 56,4 pct.
- Stockholm – 19.652 – minus 84,8 pct.
- Frankfurt – 17.600 – minus 70,6 pct.
- Malaga – 17.599 – minus 65,5 pct.
- Paris – 16.642 – minus 81,1 pct.
- Rønne – 15.837 – minus 41,3 pct.
- London – 14.016 – minus 93,0 procent
(Indledningsfoto til artiklen: Ketut Subiyanto / Pexels)
Skriv et svar