Det største byggeri i Københavns Lufthavn siden Terminal 3 fra 1998. Mål 180 gange 60 meter gange syv etager.
53 nye butikker. En dobbelt så stor bagage-håndtering med fem ekstra kuffert-karrusseller.
Nye og moderne skannere i sikkerheds-kontrollen. Udendørs have til frisk luft. Store lyse lokaler i træ med kæmpe vinduer ud mod lufthavns-trafikken. Pris fem milliarder kroner.
Danmarks største lufthavn nåede et første stort skridt med sin nye bygning, der placeres mellem finger B og C.
I går holdt lufthavnen nemlig rejsegilde over det enorme projekt, hvor 150 håndværkere og bygge-specialister har travlt hver dag.
Når slutspurten til det nye byggeri, der har kælenavnet ”T3a” nærmer sig sin slutspurt i 2027 og 2028, vil omkring 250 mennesker være beskæftiget med at bygge fremtidens lufthavn færdig.
Selve projektet og arkitekt-tegningerne stammer tilbage fra 2018. Projektet holder stadig vand og har ikke krævet større ændringer i mellemtiden. Det bliver spændende at se, om ideen kan holde i ti år og helt frem, til den nye lufthavn står færdig.
Byggeriet foregår nemlig samtidig med, at lufthavnen kører med normalt drift og næsten 30 millioner passager om året. På de travleste dage går 100.000 passagerer gennem terminaler og gates.
Alle, der har været igennem Københavns Lufthavn, vil være opmærksomme på det store byggeri. Hvis ikke for andet – så for det 280 meter lange og seks meter høje kunstværk – ”Something in the way we move” – der fungerer som farverig adskillelses-væg mellem passager-gange og byggeplads.
Den nye bygning skal først og fremmest gøre lufthavnen klar til at kunne håndtere 40 millioner passagerer om året.
De kan bl.a. glæde sig til et meget større bagage-afhentnings-område. Det nuværende er allerede presset til grænserne, så der bliver hårdt brug for 2,5 kilometer længere bagage-bånd.
23 butikker måtte lukke i forbindelse med ombygningen. 53 nye vil åbne sammen med det nye lufthavns-afsnit.
De vil ligge i et mere åbent og lyst hus, hvor man har gjort meget ud af at få naturligt lys hældt ind på de travle rejsende.
Ingen butikker vil længere blokere for udsigten ud til trafikplads og fly. Ydervæggene vil være glas for gulv til loft. Kun afbrudt af mindre restauranter, cafeer og hvile-områder.
Midt i det hele vil Københavns Lufthavn også placere en rigtig have, som er delvist udendørs. Den er langt fra så stor som f.eks. den berømte i Singapores Changi lufthavn med et vandfald i flere etager, men mindre skal også kunne gøre det.
I forbindelse med rejsegildet torsdag eftermiddag var der mest store ståldragere at se. Det nye byggeri indeholder nemlig mere stål end Eiffeltårnet i Paris.
Arkitekt bag det enorme projekt er Vilhelm Lauritzen Arkitekter, der også har stået for andre karakteristiske dele af lufthavnen. Entreprenør er Aarsleff.
Billeder siger mere end tusind ord. Se derfor på illustrationer og video til denne artikel….
(Indledningsfoto til artiklen: Københavns Lufthavn)
Skriv et svar