Det er kun en dag siden, at Norwegians topchef Jacob Schramm var ude med tiggerstaven og en trussel om, at flyselskabet ikke kan overleve uden at få ekstra penge tilført.
De tre milliarder norske kroner i lånegaranti fra regeringen i Oslo er ikke nok til at holde lavprisselskabet oven vande indtil næste år hed det sig.
Det lød rigtigt, for Norwegian kom ud med et underskud på 5,4 milliarder norske kroner efter årets første seks måneder. Det svarer til ca. 3,8 mia. danske.
Senere på dagen kom så meddelelsen om, at Norwegian vil skære sit antal af fly kraftigt ned. I øjeblikket har 115 maskiner. De 18 af dem er Boeing 737 MAX, som har haft startforbud siden marts 2019.
Ifølge norske medier vil Norwegian halvere sin flåde af Boeing 737 Dreamliner langdistance maskiner. 17 skal være for at lette flyselskabets omkostnings-konto.
I dag lyder der så helt andre toner fra Norwegians topchef. I et interview med norsk TV2, der udsendes i aften, siger Jacob Schram, at rejselysten vil eksplodere igen til foråret.:
”Når vi kommer igennem Corona pandemiens bølge to her i efteråret og vinter, vil folk være vilde efter at rejse igen. Næste år vil vi få en markant bedre sommer, end vi har haft i år. Jeg tror også, at vi så vil se flere langdistance ruter åbne igen,” forklarer han til det norske tv.
Lige nu gør det stigende smittetal i mange lande, at folk er bange for at rejse til udenlandske storbyer og til lande på andre kontinenter.
”Folk er ganske enkelt blevet afventende. Vi ser det på udviklingen i billet-bestillingerne lige nu. Folk booker ikke rejser langt frem i tid som før. De venter til sidste øjeblik,” siger Norwegian bossen til norsk TV2’s program ”Bare Business.”
Jacob Schram fortæller også, at Norwegian fortsat vil satse på de lange ruter til USA og Asien. Trods krise, slankekur og omstruktureringer af det kriseramte flyselskab:
”Vi tror stadig vældig meget på langdistance. Vi voksede bare for hurtigt, så vi nu må skalere ned. Blive et mindre selskab. Desuden skal vi bevise, at interkontinentale flyvning til lavpris er et levedygtig forretningsmodel.”
Vi får se, hvad Norwegian vil gøre i de kommende uger og måneder. Forhåbentligt overlever Skandinaviens eneste lavpris selskab og SAS’ værste konkurrent helt til foråret, så det kan opleve den eksplosion i rejselyst, som det selv spår til at komme….
(Indledningsfoto til artiklen: Tommy Olsson / Pixabay)
Skriv et svar