De nye lempelser af rejse-restriktionerne, som træder i kraft fra i dag, betyder, at mange tusinde danskere er begyndt at planlægge en sommerferie i udlandet.
Det betyder dog ikke, at man bare skal gå i gang med at booke rejsen, begynde at pakke kufferten og kigge efter nyt badetøj. Det gamle kan jo ikke bruges efter at have ligget i skab eller skuffe i så lang tid under Corona.
Der er mange fælder og usikkerheds-punkter, som man bør være opmærksom på. Derfor er organisationen Forbruger Europa og den danske Konkurrence- og Forbruger-styrelse gået sammen om en række gode råd, som kan hjælpe i forbindelse med bestilling af transport, hotel, pakkerejse eller leje af bil.
”De forbrugere, som gerne vil bestille rejser nu, skal være opmærksomme på, at krav og restriktioner kan blive ændret løbende. Det er derfor særlig vigtigt at kende vilkårene for sin rejse. Det er ens eget ansvar, at man har sat sig ind i dem, før rejsen købes,” forklarer Lars Arent. Han er leder af Forbruger Europa.
Her er de gode råd, som er delt op på forskellige rejsetyper – først den generelle:
- Overvej, om der kan være restriktioner på rejsemålet, som medfører at turistattraktioner holder lukket, eller at udflugter ikke kan gennemføres.
- Vær opmærksom på reglerne i både udland og hjemland, F.eks, om der er indrejsekrav eller regler om selv.isolation på rejse-destinationen – og når du er kommet tilbage fra rejsen. Kravene kan løbende blive ændret, så hold dig orienteret på Udenrigsministeriets hjemmeside
- Betal altid med kreditkort. Så kan du i visse tilfælde få pengene tilbageført, hvis ydelsen ikke leveres. Desuden er du bedre sikret i tilfælde af konkurs. Nogle korttyper har også indbygget rejseforsikring
Huske-punkter, når du selv arrangerer rejsen:
- Du har som udgangspunkt ikke en lovbestemt fortrydelsesret, når du køber separate ydelser som flybilletter, booker hotel eller lejer bil
- Hvis du selv arrangerer rejsen og ikke vil eller kan komme afsted, har du ikke ret til at få pengene tilbage, medmindre det er aftalt på forhånd, eller ydelsen ikke bliver leveret. Hvis flyet tager afsted, men du ikke selv har lyst til at rejse, har du ikke ret til at få dine penge tilbage. Det gælder også, hvis du bliver hjemme, fordi der f.eks.er indført restriktioner på rejsemålet
- Inden du bestiller ophold og transport, skal du undersøge, om det er muligt at annullere ydelserne, og hvad det koster. Det kan eventuelt være gennem din egen forsikring eller en ekstraforsikring, du tegner i forbindelse med købet.
Hvis du tager på charter- eller pakkerejser
- De særlige regler for pakkerejser giver dig en række rettigheder, hvis rejsen ikke kan gennemføres, eller der er mangler ved rejsen.
- Selvom du som udgangspunkt er beskyttet af pakkerejse-reglerne, bør du selv orientere dig om mulige krav og restriktioner på rejsemålet, som du skal følge under din ferie. Du kan få oplysninger via Udenrigsministeriets hjemmeside og hos din rejsearrangør
- Hvis rejser til din feriedestination frarådes på bestillings-tidspunktet, og de også frarådes, når du skal rejse, kan det få betydning for dine muligheder for at få rejsen refunderet. Undersøg derfor, om rejsearrangøren også tilbyder gratis afbestilling/ombooking i den situation. Husk at få den oplysning på skrift.
(Indledningsfoto til artiklen: Bingo Naranjo / Pixabay)
Skriv et svar