For nogle mennesker er sommerferien en tiltrængt pause fra dagligdagens stress og trummerum. De kommer solbrændte hjem fra Syden og længes allerede tilbage til strande, vand og barer, når de sætter sig igen ved skrivebordet eller skifter til arbejdspladsens uniform.
For mange andre mennesker er ferien meget, meget mere. Den er gode minder. Noget, man husker længe – i nogle tilfælde hele livet.
Det viser en undersøgelse, som det schweiziske flyselskab Swiss har ladet foretage i Tyskland, Italien, USA, Schweiz og Italien. I hvert land blev 1.000 mennesker mellem og 55 år interviewet om deres rejse-erfaringer.
85 pct. fortæller således, at de gerne vil opleve et bestemt øjeblik fra rejsen én gang til. Og 45 pct. siger, at en rejse har forandret dem eller ændret på deres liv.
Forandringerne kan f.eks. være en ny hobby (20 pct) eller et nyt personligt forhold til et andet menneske – det siger 14 pct.
Imidlertid husker ikke alle lige godt. Derfor bruger 56,5 pct. kameraet på en smartphone til at fastholde smukke øjeblikke fra deres ferie. Mobilen husker bedre, medmindre da at man sletter billederne i telefonens fotoalbums.
Neuro-psykologer, som Swiss har talt med, mener dog ikke, at mobiltelefonen er så nødvendig at have med overalt:
Vores rejse-erindringer har en særlig plads i menneskets hjerne og hukommelse. Vi husker dem ofte hele livet, eller vi kan hurtigt grave dem frem fra hukommelsen.
Forklaringen er, at ferie-oplevelser tit ledsages af meget positive følelser og derfor graver sig ekstra dybt ind i vores hukommelse.
70 pct. af de adspurgte i Swiss’ rundspørge fortæller, at de især kan huske billeder fra ferien. 44,1 pct. husker møder med andre mennesker. 39 pct. tænker tilbage på den mad, de har spist på rejsen. Og 20 pct. husker bedst dufte og lugte fra ferielandet.
De billeder, som sætter sig fast i erindringen hos de fleste, viser som regel landskaber og natur-scenerier. Det gør de hos 70 pct.
Turist-attraktioner, vartegn og bygninger osv, som ellers ofte er en hoved-årsagerne til at rejse til en bestemt by, husker folk slet ikke på samme måde. De er kun de mest intensive rejse-oplevelser for 25 pct…..
Skriv et svar