Corona har gjort mange ting – også sjove og lidt sære.
Hvem havde f.eks. regnet med, at flyvninger til ”nowhere” skulle blive så populære, at folk står i kø for at købe billet?
Bare for at få fornemmelsen af at flyve igen, mens udenlands-rejser er forbudt, betaler entusiaster gerne det samme for en rundtur på tre timer, som en flyrejse på Economy Class ville have kostet.
Undervejs forlader de flyvegale passagerer ikke deres eget lands grænser. I nogle tilfælde kommer de ikke mange kilometer uden for deres egen storby på deres rejse, inden de lander i samme lufthavn, hvor de startede få timer inden.
Disse rundflyvninger er især blevet et hit i Japan, hvor flere flyselskaber tilbyder dem.
Det gælder bl.a. store All Nippon Airways (ANA), der bruger flyvningerne til at holde selskabets store Airbus A380 maskiner i form.
Dem får ANA som eneste asiatiske flyselskab stadig flere leveret af, inden de udgår af produktion hos Airbus. Problemet er bare, at ANA ikke har noget at bruge kæmpeflyene til, så længe Corona har lukket landegrænser og nærmest har lukket alle inter-kontinentale ruter.
Derfor bruger ANA to af sine tre A380’ere til fornøjelses-rejser for folk med udve og længsel efter at føle at få vinger på. Den tredje står fortsat langtids-parkeret hos Airbus i franske Toulouse,
Succes’en med flyturene til ingen steder har været så stor, at ANA nu udvider med ekstra flyvninger i marts og april.
De foregår ikke kun på ANA’s hjemmebane i Tokyos Narita lufthavn. I april afgår de farverige fly også fra Kansai i Osaka og Chubu ved Nagoya.
ANA kalder sine tre kæmpefly for ”Flying Honu”, fordi de under normale omstændigheder ville flyve i fast daglig rute mellem Japan og Honolulu.
Flyene er lakeret i opsigtsvækkende skildpadde mønstre. Igen en hyldest til Hawaii, der er mange japaneres drømme-destination at holde ferie i.
Ombord på rejserne til nowhere vil passagererne opleve en service og komfort som på normale rutefly. Samme catering, men med én tilføjelse. ANA serverer en gratis mojito cocktail for at skabe ekstra feriestemning i kabinen.
Priserne for en billet ligger på mellem 34.000 og 44.000 yen. Det svarer til 2.000 og 2.500 danske kroner.
Interesserede kan fra i dag tilmelde sig på en særlig ANA webside til formålet. Desuden skal de have heldet med sig.
Belært af erfaringer fra tidligere venter ANA, at ti-tusinder vil prøve at booke sig ind. Derfor trækker flyselskabet ganske simpelt lod om, hvem der får en billet til ingen stteder…..….
(Indledningsfoto til artiklen: Airbus)
Skriv et svar