Nu har vi i flere år måttet høre politikere og klimafolk argumentere for, at folk skulle droppe flyrejser og hoppe over på toget, fordi det var meget mere miljørigtigt.
Kampagnen mod flyrejser blev indledt af den svenske klima-forkæmper Greta Thunberg, der også selv holdt sig til sine principper:
Da hun skulle besøge USA og FN i New York, ville hun ikke flyve over Atlanten, som de fleste andre ville gøre. I stedet rejste hun under stor medie-bevågenhed og primitive forhold til New York på en sejlbåd.
De fleste er vel stadig enige om, at passagerfly fortsat forurener meget. Tog sviner generelt meget mindre, hvis de kører på el – og elektriciteten kommer fra vedvarende energi og ikke fra kulfyrede kraftværker.
På den anden side kan en af verdens mest kendte miljø-organisationer – Greenpeace – godt forstå, hvis folk stadig foretrækker fly frem for tog.
Flyrejsen er ikke kun hurtigere. Den er i de fleste tilfælde også meget billigere end en togbillet.
Så længe situationen er sådan, kan man hverken tvinge – og kun svært lokke – publikum over på skinnerne, vurderer Greenpeace.
Derfor kræver organisationen nu, at EU skal indføre en skat på 50 cent eller 3,75 danske kroner for hver liter fossilt brændstof, som et fly tanker op.
Kun på den måde kan tog blive konkurrence-dygtige med tog. Samtidig ville sådan en skat indbringe 46 milliarder euro elle danske kroner om året, som de europæiske lande kunne bruge på miljø- og klima-fremmende initiativer.
Greenpeace dokumenterer sine påstande i en omfattende rapport, hvor man har sammenlignet billetpriserne på 112 rejseruter.
Selv, når man tager hensyn til forskellige booking-tidspunkter, viser Greenpeace’ analyse, at togrejsen var dyrere i 71 procent af tilfældene. Kun på 23 strækninger var togbilletten den billigste.
De største prisforskelle registrerede Greenpeace på relativt lange rejser i Europa, der går over eller under vand:
Her koster en togbillet mellem London og Barcelona op til 30 gange så meget som flybilletten. Nemlig 384 euro eller ca. 2.900 danske kroner med toget mod 12,99 euro eller knap 100 kroner med et lavpris-flyselskab.
I Danmark har Greenpeace undersøgt priserne på seks internationale rejseruter til og fra København. I fem af seks tilfælde bliver ruten betjent af et lavpris-flyselskab.
Generelt set er Danmark et billigt rejseland, konkluderer Greenpeace. Togbilletter kan nemlig købes for under 100 euro. Alligevel kan man spare mange penge ved at tage flyet:
Tager man f.eks. en rejse mellem København og Wien. Her koster togbilletten i gennemsnit 3,5 gange mere end flyrejsen. I værste tilfælde otte gange så meget.
Den billigste flyrejse, som Greenpeace kunne finde i Danmark, går mellem Billund og Bruxelles. Den koster bare 15,35 euro eller ca. 110 kroner.
Tilsvarende er togbilletten mellem København og Berlin eller den modsatte vej 177 procent dyrere end flyrejsen i snit.
Tager man alle seks ruter over en kam, koster toget 58 procent mere end flybilletten. Det er da en forskel, der er til at mærke.
Her til sidst et nærmere kig på de af Greenpeace testede seks danske ruter:
København-Amsterdam
Fly mellem de to storbyer betjenes dagligt af SAS, KLM og easyJet, hvor sidstnævnte har de billigste billetter.
Med 1,1 millioner passagerer om året (i 2019) er ruten den fjerdemest populære til og fra Københavns Lufthavn, der har et tog-alternativ.
Tager man toget, skal man skifte mindst to gange undervejs, mens flyene er direkte. Flyrejsen tager omkring halvanden time, mens toget kræver mindst 11 timer.
Prisen på togbilletter kan svinge mellem 57 og 220 euro. Pris-udsvingene er meget mindre med fly, vurderer Greenpeace.
Et skifte fra fly til tog vil spare 88.000 tons af drivhus-gasser inklusive CO₂. Det svarer til forureningen fra 59.000 benzin- og diesel-drevne biler. Så mange kører f.eks. rundt i Aalborg.
København-Stockholm
Hver dag er der seks direkte togforbindelser mellem den danske og den svenske hovedstad. Rejsen tager lidt over fem timer, mens man kommer frem med fly på fem kvarter.
SAS og Norwegian betjener ruten, hvor priserne på tog og fly ligger meget tæt på hinanden. På halvdelen af dagene var toget billigst.
Med 1,4 millioner flyrejsende om året er Stockholm den tredje-største destination fra Københavns Lufthavn. Kun overgået af London og Oslo.
Hvis man skiftede helt fra fly til tog, ville man spare kloden for mindst 98.000 tons skadelige emissioner. Det svarer til 65.000 personbiler på benzin eller diesel. Så mange kører der i Roskilde og Esbjerg tilsammen.
København-Wien
Ryanair er det eneste flyselskab, der flyver dagligt mellem hovedstæderne i Danmark og Østrig.
Billetpriserne begynder ved under 23 euro, mens en tilsvarende togrejse vil koste i gennemsnit 164 euro – altså syv gange så meget.
Oveni kommer så, at man skal skifte tog mindst én gang undervejs – typisk i Hamborg,
Flyveturen mellem København og Wien tager en time og 40 minutter, mens man må regne med typisk 13 timer, hvis man tager toget.
Med 45.000 flypassagerer om året på ruten kan der spares 45.000 tons CO2 eller udledningen fra 30.000 personbiler på benzin eller diesel. Det svarer til antallet af biler i f.eks. Vejle.
København-Oslo
Det er nemt at komme med fly fra den danske til den norske hovedstad, hvor SAS, Norwegian og Widerøe kæmper om kunderne. Flyrejsen tager ca. 70 minutter.
Straks sværere bliver det at tage toget, hvor man skal stige om mindst to – og ofte tre gange. Resultatet er en rejsetid på over 10 timer.
Flybilletterne ligger på under 70 euro på 70 procent af dagene. I gennemsnit er toget 16 procent dyrere. Kun, når man bestiller lang tid forud, kan toget blive billigere end flyet.
1,5 millioner passagerer flyver hvert år mellem København og Oslo. De er skyld i 93.000 tons udledninger, hvilket er det samme som 62.000 personbiler på diesel eller benzin. Det svarer til alle biler i Aalborg.
København-Bruxelles
Kun SAS og Brussels Airlines betjener flyruten mellem Danmarks og Belgiens hovedstad. De tager høje priser, så det ofte er billigere at flyve en omvej med mellemlanding hos f.eks. Ryanair eller Finnair. Til gengæld forurener det bare endnu mere.
Det direkte fly tager halvanden time, mens man å påregne mindst 12 timer og 10 minutter med tog – inklusive to omstigninger i Hamborg og Køln.
Hvis man bestiller lang tid i forvejen, er togrejsen generelt billigere – og omvendt ved booking kort før afgang. I det store gennemsnit er prisen på tog og fly den samme.
600.000 mennesker om året flyver mellem København og Bruxelles. Deres fly udleder 57.000 tons drivhus, hvilket er det samme som 38.000 traditionelle biler. Lige så mange, som der kører rundt i Gentofte Kommune.
København-Berlin
Her har vi en af de flyruter, hvor konkurrencen er stor. Hele fem flyselskaber deles om den – nemlig SAS, Lufthansa, Norwegian, easyJet og Eurowings.
De to sidstnævnte koster mindst, og de er også altid klart billigere end togrejsen. København og Berlin har ellers gode togforbindelser med syv afgange om dagen med et enkelt togskifte i Hamborg.
Til gengæld tager togturen mindst syv timer, hvor man kan komme fra Københavns Lufthavn til BER i den tyske hovedstad på bare én time i fly.
Desuden svinger togbilletten voldsomt mellem 50 og 141 euro, alt efter hvornår man booker sin rejse.
I 2019 tog 629.000 folk flyet mellem Berlin og København. Havde de alle skiftet til tog, ville de have forskånet klimaet for 27.000 tons CO₂ og andet skidt. Det svarer til forureningen fra 38.000 personbiler på benzin eller diesel. Så mange, som der f.eks. er registreret i Brøndby Kommune….
(Indledningsfoto til artiklen: Getty Images / Unsplash+)
Skriv et svar