Spies’ engelske ejere – Thomas Cook Group – vil bygge sin organisation om og satte i torsdags sine fem flyselskaber til salg.
Det mest kendte på vores breddegrader er Thomas Cook Airlines Scandinavia, som de fleste danskere kender som ”Spies’ eget flyselskab.”
Siden står telefonerne ikke stille i Thomas Cook koncernens hovedsæde i London – og blandt bejlerne er mindst to meget kendte flyselskaber. Det ene er Ryanair – det andet Lufthansa.
Begge har de fornødne penge, som Thomas Cook Group vil bruge på at udbygge sine hotelkæder og øge digitaliseringen af sine forretning.
Thomas Cook selv siger, at flyselskaber er gode at have, men de er ikke nødvendige. Man kan også sagtens leje sig ind hos andre på det antal sæder, man har brug for til sine kunder.
Ryanair er altid på jagt efter gode opkøb, så interessen fra Europas største lavpris selskab kommer bestemt ikke overraskende.
En stor del af Ryanairs trafik sydpå er i forvejen ferie-rejsende, og den del af branchen har længe haft høj prioritet hos de offensive irere.
Sidste år købte Ryanair således det østrigske flyselskab Laudamotion af Formel-1 legenden Niki Lauda.
Selskabet har speciale i transport af solhungrende tyskere, østrigere og schweizere til Spanien og ikke mindst Mallorca.
Laudamotion indgår i dag som et selvstændigt selskab i Ryanair gruppen og skal ekspandere kraftigt i den kommende tid.
Laudamotion har bl.a. åbnet ruter til København og fordobler snart sin flåde til 30 passagerfly.
Ryanair har desuden en polsk afdeling med charter-rejser som speciale. Den hedder Ryanair Sun og har i øjeblikket 17 passagerfly.
Thomas Cook kunne således være et oplagt fjerde ben i Ryanairs ekspansion. Men kun hvis de fem Cook flyselskaber blev solgt fra enkeltvis.
Ryanairs marketingchef Kenny Jacobs understreger, at hans selskab er interesseret i at købe dele af Thomas Cook Airlines.
Ikke alle fem i England, Tyskland og Skandinavien, som den britiske rejsekoncern samlede under én hat for nogle år siden.
Skulle en handel mellem irerne og englænderne falde på plads, kan det meget vel være, at Spies’ 275.000 årlige feriegæster skal flyve med Ryanair i fremtiden.
Den anden luftfarts-kæmpe, der kaster forelskede blikke til Thomas Cook, er tyske Lufthansa – skriver den tyske erhvervsavis Handelsblatt.
De varme, tyske blikke retter sig nok specielt mod Thomas Cooks tyske flyselskab Condor, der frem til 1997 var ejet af netop Lufthansa.
Dengang for 20 år siden var Lufthansa ikke længere interesseret i charter-publikummet. Det eneste salig-gørende var business folkene.
I dag har Lufthansa stor succes med sit lavpris-selskab Eurowings, der også transporterer i tusindvis af solglade feriegæster for rejsebureauer og store rejse-arrangører.
Her kunne Condor sikkert passe fint ind i Lufthansa gruppen. Den består – ud over af Lufthansa selv – af bl.a. Swiss fra Schweiz, Austrian fra Østrig, Brussels Airways fra Belgien og Eurowings fra Tyskland.
Lufthansas planer om at købe sig ind i Alitalia ser til gengæld ikke ud til at blive noget. Italienerne foretrækker at blive ejet af engelske easyJet og amerikanske Delta Air Lines.
Men så bliver der jo en stor sjat penge til overs, som Lufthansa havde planlagt at bruge i støvlelandet. De kan i stedet lægges som betaling for hele eller dele af Thomas Cook Airlines.
I øvrigt er frasalg af flyselskaberne ikke den eneste udvej for for Thomas Cook gruppen, der landede et kedeligt underskud sidste år. Både i Storbritannien og internationalt.
Til gengæld er Spies en guldfugl for englænderne. Spies sender hver fjerde danske chartergæst på ferie og leverede et overskud på 85 millioner kroner i det seneste regnskabsår.
Thomas Cooks topledelse overvejer også at indføre drastiske besparelser eller indgå tætte samarbejder med eksterne partnere for at få økonomien på ret køl igen….
Skriv et svar