Haneda Airport i Tokyo har hyret en hel skare af små menneske lignende Emiew robotter, der hjælper vildfarne passagerer rundt i lufthavnens mange krinkelkroge. Emiew både taler og forstår engelsk og japansk.
Næste gang, I lander i Tokyo efter en lang flyrejse fra Europa, er det ikke, fordi I har åndet for tynd luft, set en science-fiction film undervejs eller har haft mareridt, mens I søvn.
Næh – det er helt rigtigt og 2016, når I bliver modtaget af en lille talende robot, som gerne vil hjælpe med at finde rundt i lufthavnens mange terminaler og krinkelkroge.
Den rød/hvide, lidt menneske lignende robot er udviklet af Hitachi. Den prøvekøres i øjeblikket i Tokyos Haneda International Airport for at tjekke, hvordan teknologien fungerer under travle og ofte stressede forhold.
Emiew – det er robottens navn – kan f.eks. guide en passager til turist kontoret, vise hvor toiletterne er eller tage en forvirret ny-ankommet til det rigtige bagage bånd.
Emiew har samtidig en lille touch skærm indbygget, der kan vise et digitalt landkort med navigation i lufthavnens område. Det kan f.eks. være en oversigt over restauranters eller souvenir butikkers placering.
Den 90 centimeter høje robot på hjul kan forstå både japanske og engelske ord – og svare form-fuldendt korrekt i samme sprog.
Som andre store japanske elektronik fabrikanter har Hitachi puslet med robot teknologi i flere årtier. Emiew, der er opkaldt efter en lokal fugl uden vinger, har været undervejs siden 2005.
Robotten er batteri drevet og kan bevæge sig rundt med en hastighed på 6 km i timen. Meget hurtigere kommer man alligevel ikke frem til fods i en travl lufthavn.
Emiew er fyldt med sensorer, mikrofoner og højttalere, der styres fra en ”fjern hjerne”. Det vil sige, at en central computer overvåger robottens bevægelser trådløst og holder øje med dens gøren og laden via kameraer overalt i lufthavnen.
Systemet gør det også muligt, at flere eller mange robotter arbejder sammen. Det kan f.eks. være aktuelt, når en Airbus 380 lander med hundreder af passagerer – eller når der sker uheld og nedbrud, som mange i lufthavnen er påvirket af.
Haneda i Tokyo er langt fra den første airport i verden, der eksperimenter med robotter i forbindelse med kundeservice. Ingen andre lufthavne er dog kommet så langt i interaktivt kommunikerende ”humanoider” som japanernes.
I Geneves lufthavn i Schweiz afprøver man f.eks. robotten Leo, der tilbyder passagerer med at bære bagagen – og i hollandske Schiphol hjælper Spencer passagerer med at finde rundt.
Haneda og Hitachi prøvekører Emiew i 12 måneder. Derefter afgøres det, om robotterne får et fast job i den travle lufthavn….
((Denne artikel er et samarbejde med Trend & Travels søster-blog www.leifshows.dk , der har specialiseret sig i gadges, mobiltelefoner og internet))
Skriv et svar