Når danskere hører navnet Rolls-Royce, tænker de fleste formentlig på luksus-biler, som millionærer og den engelske dronning kører rundt i.
Folk tættere på luftfarten ved imidlertid også, at en anden afdeling af Rolls-Royce er blandt verdens helt store fabrikanter af jetmotorer til f.eks. passagerfly,
Det er i sidstnævnte egenskab, at Rolls-Royce har kastet sig ud i en række bæredygtige projekter i samarbejde med bl.a. Airbus og det britiske forsknings-ministerium. Målet er at udvikle motorer, der er batteri-drevne og på den måde nærmest CO2 og forureningsfri.
Rolls-Royce’ første konkrete eldrevne maskine ligner et racerfly fra 1930’erne. Derfor kan det være svært at forestille sig, at det kunne indeholde teknologi, vi får at se i passagerfly om måske 10 år.
Rolls-Royce mener selv, at firmaets elmotorer og banebrydende batterier nok først vil blive installeret i elektriske flyvende taxaer – de såkaldte e-VTOLs, der kan starte og lande lodret.
Oprindeligt skulle Spirit of Innovation allerede have fløjet første gang i 2020, men tekniske problemer og Corona pandemien har forsinket projektet.
I onsdags oprandt den store dag. Med udgangspunkt i den militære Boscombe Down flyveplads i England gik det strømlinede fly på vingerne i et kvarter.
I de kommende uger og måneder vil Rolls-Royce gennemføre en række yderligere testflyvninger, der gerne skulle kulminere i en topfart på over 480 kilometer i timen. Det ville være en ny hastigheds-rekord for elfly.
Indendørs I det slanke skrog sidder de mest avancerede og effektive batterier, der nogensinde har været afprøvet i et fly. De 6.000 batteri-celler genererer 400 kilowatt og kan opnå 750 kW, hvis de optimeres med et nyt kølesystem.
Batterierne er forbundet til tre Yasa 750 elmotorer, der roterer den tredoblede propeller forrest på Spirit of Innovation. Propelleren er computer-styret og roterer med op til 2.400 omdrejninger i minuttet….
(Indledningsfoto til artiklen: Rolls-Royce)
Skriv et svar