Rumfarts-industrien blev født ud af en politisk rivalisering i 1950’erne – nemlig mellem USA og Rusland. Konkurrencen lever fortsat i fuld vigør knap 70 år senere, men nu i to retninger:
Dels er der stadig den politiske. Nu er det blot ikke kun russerne og amerikanerne, der vil op i universet. Det samme vil europæerne i ESA, kineserne, japanerne, inderne, israelerne osv.
Dels er der gået kommerciel business og dygtig markedsføring i rumfart. Det næste er nemlig at få flyttet turister længere væk fra jordoverfladen, end normale passagerfly og balloner formår.
Tre succesrige forretningsfolk og milliardærer kappes i øjeblikket helt vildt om at sende sig selv og en håndfuld dyrt betalende turister ud med raket i verdensrummet.
Længe så det ud, som om Amazon stifter Jeff Bezos ville komme afsted som den første her den 20. juli måned-. Bezons inviterede bl.a. sin brormand og USA’s første kvindelige astronaut – den 82-årige Wally Funk – med på rejsen.
Den sejr ville britiske Sir Richard Branson ikke miste. Han accellerede med kort varsel sit eget Virgin Galactic projekt og tager afsted i raket allerede den 11. juli. Sammen med ansatte og piloter fra sit eget firma.
Richard Branson er 70 år og dermed måske ikke lige målgruppen for fysisk krævende rumrejser. Den rockmusik elskende Branson ser dog ud til at være i god form, og han overgås jo med 12 år i alder af Jeff Bezos medrejsende Wally Funk.
Rent teknisk ser Bransons Virgin Galactic ud til at være længere fremme end Bezos’ Blue Origin projekt:
Bransons SpaceShipTwo rumfly affyres ikke med raket fra jorden som Bezos kapsel. I stedet løftes Branson og co. op med et kæmpefly, der så slipper kapslen løs i stor højde.
Virgin milliardærens VSS Unity fly har da også allerede været oppe og kredse omkring jorden flere gange – med mennesker ombord. Det har dog været testpiloter – ingen turister.
Bezos’ konkurrerende New Shepard sidder på toppen af en raket, som vi kender det fra rumkapsler siden 1950’erne. Den har også været oppe, men uden mennesker ombord. Faktisk 15 gange mod Virgins tre.
Når det gælder selve fænomenet rum-turisme, har Virgin igen næsen forrest. I den forløbne uge fik selskabet nemlig officiel tilladelse af de amerikanske luftfarts-myndigheder FAA til at flyve med passagerer.
Men hvad så med den tredje konkurrent – den har jeg slet ikke nævnt. Det er SpaceX, der ejes af Tesla grundlæggeren Elon Musk.
Det skyldes, at SpaceX ikke har nogen officielle planer om at flyve sin ejer eller andre turister på en rumtur. Derfor konkurrerer SpaceX ikke direkte med de to rivaler.
Musk flyver på et lidt andet plan – og med stor succes. Han har udviklet SpaceX til at være verdens største private raket-operatør, der bl.a. arbejder for NASA.
Hvor Bezos og Branson satser på at skabe rumturisme for betalende mennesker, tjener Musk gode penge på at transportere satellitter og andet cargo op i verdensrummet….
(Indledningsfoto til artiklen: Virgin Galactic )
Skriv et svar