Det har længe været en torn i øjet på magthaverne i Kreml, at det russiske luftrum blev mere og mere befærdet med passagerfly, der var bygget hos Boeing i USA eller Airbus i Vesteuropa.
Problemet var ikke så meget vestlige flyselskaber, der fløj til russiske lufthavne eller krydsede russisk lufthavn på vej til fjernøsten.
Irritationen kom snarere fra, at Ruslands egne flyselskaber købte Boeing og Airbus maskiner til sine flåder fremfor russernes egne flymodeller.
Igennem de seneste 15 år har de større russiske flyselskaber næsten helt droppet deres gamle og utidssvarende Tupolev fly og erstattet dem med modeller fra vesten.
Den udvikling skal vendes her og nu. I forbindelse med det netop afholdte MAKS airshow i Moskva meldte Kreml ud, at alle russiske indenrigs ruter vil blive serviceret af nye russisk-byggede fly inden 2030.
Strategi-ændringen blev tydeligt markeret af meddelelsen om, at den russiske flyfabrikant Sukhoi har solgt 58 af sine Superjet 100 maskiner til korte og mellemlange distancer til fire flyselskaber i det store land.
Superjet 100 er langt fra et nyt fly. Faktisk har det fløjet siden 2010i flere lande som f.eks. Mexico, Irland, USA og Cuba, hvor det har haft skiftende succes.
Nu skal alle børnesygdommene være overstået, og Superjets skal gerne være den civile flytype, man skal se trafikere oftest mellem de mange russiske lufthavne.
Den største operatør af Superjets bliver Aeroflots datterselskab Rossiya. Flyselskaber har 34 Superjets i sin flåde, men skal have mange flere – omkring 150 styk.
84 af dem har russerne flyttet over fra Aeroflot til Rossiya. Dertil kommer bl.a. 15 ekstra, som blev bestilt i forbindelse med MAKS flymessen. Disse fly skal leveres allerede i år.
Rossiyas ”russificering” ses også af, at flyselskabet bliver det første til at tage den helt Irkut MC-21 flytype i drift fra sommeren 2022.
Hvor Superjet typisk har plads til ca. 100 passagerer, skal den større MC-21 konkurrere direkte med Boeing 737 MAX og Airbus A320neo. Det vil sige med plads til mellem 170 og 200 sæder.
Ikke alle russiske flyselskaber holder sig dog 100 procent til de nye ordrer fra Kreml om flyve russisk. På MAKS flymessen bestilte det lille hurtigt voksende selskab Azimuth nemlig seks af Airbus A220-300 maskiner.
Azimuth bliver dermed det første russiske flyselskab, der køber Airbus mindste flytype. Her kommer Airbusserne til at dele hangar med 14 SuperJet 100…..
(Indledningsfoto til artiklen: Dmitry Zherdin / Wikimedia)
Skriv et svar