De fleste danskere ved nu, at Boeing har store problemer med sine 737 MAX fly, efter at to af dem er styrtet ned med korte mellem i henholdsvis Ethiopien og Indonesien.
Boeing har i øjeblikket start-forbud for MAX-flyene, mens teknikere og ingeniører undersøger, hvad der dog gik galt med de ellers helt nye og topmoderne passagerfly.
Meget færre danskere er klar over, at Rusland udvikler på en konkurrent til Boeings 737 MAX fly. Irkut MS-21 hedder den.
I de senere uger har russerne fået voldsomt travlt med at kontakte flyselskaber, der enten har Boeing 737 MAX fly i deres flåde – eller har bestilt eksemplarer af den.
Der er ikke så mange, som allerede flyver med Boeings nyeste maskine til de korte og mellemlange distancer.
Omkring 150 eksemplarer har Boeing nået at levere til flyselskaberne, inden flyet fik startforbud. Til gengæld er ordrebogen tyk – over 5.000 er bestilt af MAX modellerne.
Russerne ser nu en chance hos de flyselskaber, der er blevet nervøse ved Boeing 737 MAX. Ikke mindst de selskaber, der allerede har afbestilt deres ordrer.
Det er bl.a. Indonesiens store Garuda flyselskab, der har droppet at købe 49 MAX’er hos Boeing. Helt omvendt hos Lufthansa, der erklærer, at man fortsat har fuld tillid til Boeing og ikke vil ændre i sine købsplaner.
Den statslige russiske flyfabrik United Aircraft Corporation (UAC) har lige for tiden en større reklame-indsats i gang i Asien.
Den gælder først og fremmest Ruslands fremtidshåb i passagerfly – Irkut MS-21 – men med i tasken har de russiske sælgere også tilbud på militærfly som Suchoi Su-35 eller MIG-35. De bliver bygget side om side med MS-21 på UAC’s fabrikker.
Mange branchefolk mener, at Rusland har gode chancer for at afsætte Irkut MS-21, så længe Boeing ligger ned.
Russerne skal bare finde gode argumenter for at tale udenom deres egne problemer. MS-21 er således flere år forsinket.
Samtidig bliver lillebror’en SuperJet 100, der har været i tjeneste i flere år, returneret til fabrikken af flere utilfredse kunder blandt vestlige flyselskaber.
Ingen af de nye russiske passagerfly er styrtet ned – ligesom Boeing 737 MAX – men den skal være gal med driftssikkerheden.
Indonesiens næst-største flyselskab Lion Air er uden tvivl et af de steder, hvor UAC banker på som det første.
Lion Air mistede en af sine Boeing 737 MAX fly ved et fatalt styrt i oktober sidste op og har siden offentligt spillet med tanken om at flytte sine MAX bestillinger over til Airbus.
Problemet er blot, at Airbus er fuldstændig udsolgt flere år frem af sin MAX konkurrent A320neo. Så her er der ikke meget hjælp at hente.
Det kunne der til gengæld være hos russerne i UAC, der sikkert også er villige til at sælge deres nye passagerfly til en attraktiv og meget lav pris.
Det nye to-motorers Irkut MS-21 er en direkte rival til netop Boeing 737 MAX og Airbus A320neo. De befinder sig i den del af markedet for kommerciel lufttrafik, hvor der bliver solgt suverænt flest passagerfly.
Den russiske regering har selv beordret oprettelsen af et nyt regionalt flyselskab, der udelukkende må flyve med SuperJet 100 og Irkut MS-21.
Alene i Rusland skal der være behov for 860 passagerfly i Irkut MS-21’ størrelse. Dertil kommer 175 faste bestillinger, som UAC allerede har modtaget.
Det lyder som potentiel stor succes for russisk fly-industri. Hvis der da ikke lige var problemerne med driftssikkerhed og antallet af passagerfly, som fabrikkerne i Putins land kan fremstille.
Ifølge UAC vil man maksimalt bygge 72 Irkut MS-21 om året, og det produktionstal skal først opnås om nogle år.
Med andre ord er der lange udsigter, før flyselskaberne kan stillet et Irkut MS-21 fly i hangaren og få det lakeret i deres farver.
På nuværende tidspunkt findes der kun tre prototyper af Irkut MS-21, som fabrikken prøveflyver og får godkendt af lufthavns-myndigheder.
De russiske har sagt ok, og Vesteuropas EASA ventes at følge efter senest i 2020. Først derefter skal serie-produktionen af MS-21 gå i gang.
Det kunne ellers være spændende at se lidt flere alternativer til Boeing og Airbus i lufthavnene. De har et de facto monopol og kunne godt trænge til lidt konkurrence.
Tidligere blev Airbus og Boeing presset nedefra med mindre passagerfly. Det har de to giganter svaret på ved ganske enkelt at købe de to nye rivaler – nemlig Boeing brasilianske Embraer og Airbus canadiske Bombardier.
Både Kina – med Comac C919 – og Rusland forsøger i øjeblikket at få en fod ind i det lukrative marked for civile passagerfly.
Rusland har været der før med sine Tupolev fly, der i årtier dominerede luftrummet over Sovjet, Østblokken og venligt sindede lande i f.eks. Afrika og Cuba.
Da Sovjet gik i opløsning og blev til Rusland plus en masse selvstændige stater, faldt Tupolev sammen. De russiske flyselskaber ville hellere have moderne passagerfly fra Vesten – fra Boeing og Airbus….
Skriv et svar