Ryanair er ikke kun kendt for at tale med store bogstaver, når der er noget politisk, som ikke passer den irske lavpris-gigant.
Ryanair er også hurtigt på aftrækkeren.
Det oplevede tyskerne i den forløbne uge, hvor Ryanair lukkede fuldstændigt i tre mindre lufthavne og skar antallet af afgange til og fra den store Hamburg Airport ned med 60 procent.
Forklaringen er, at Tyskland har øget sine billetskatter og lufthavns-afgifter så meget, at Ryanair finder det svært at tjene penge i Europas ellers største marked for flyrejser.
Lige så hurtigt reagerede Ryanair, da Sverige meddelte, at man dropper alle flyrejse-skatter. Pludselig vender irerne tilbage med 10 nye ruter og placering af to faste fly i svenske lufthavne.
Spændingen var derfor stor, da Ryanair indkaldte til dansk pressemøde her til morgen. Ville det være med gode eller dårlige nyheder?
Heldigvis meldte Ryanair, at man udvider med fire ekstra ruter i København i forbindelse med vinter-fartplanen, der indledes sidst i oktober.
Dermed kommer Ryanair op på 29 ruter til og fra København og sætter en tyk streg under, at selskabet er det tredje-største efter SAS og Norwegian.
De nye Ryanair ruter går til Barcelona, Bristol, Poznan i Polen og Bulgariens hovedstad Sofia.
Åbningen fejrer Ryanair med at sælge billetter på alle sine ruter til og fra Danmark for 149 kroner fra i dag og tilmed nytår. Prisen gælder enkelt-billetter.
Helt forventeligt benyttede Ryanair lanceringen af de fire nye ruter til at rasle med sablerne over den danske regerings indførelse af nye flybillet-afgifter fra næste år.
”Danmark er et af de få lande i Europa, der endnu ikke er nået tilbage på før-Corona-niveau. Dansk luftfart ligger på omkring 95 procent af passager-tallet fra 2019”, siger Dara Brady til Trends & Travel. Brady er Chief Marketing Officer hos Ryanair.
”Derfor er det rent hasard-spil, når den danske regering vil indføre en ny flyskat fra 1. januar på typisk 50 kroner pr. billet,” fortsætter han.
Ud over den statslige klima-skat på flybilletter vil flyselskaber også rende ind i øgede lufthavns-afgifter:
Aalborg Lufthavn øger sine afgifter med ca. 10 procent fra den 1. november. Det er den første stigning i 12 år.
Københavns Lufthavn følger efter i april næste år med fire procent højere afgifter.
Mens Ryanair ”kun” er tredje-størst i København, er de jyske lufthavne som Billund, Aalborg og Aarhus langt mere afhængige af det irske lavpris-s
Ryanairs talsmand vil da heller ikke frede nogen dansk lufthavn, hvis flyselskabet skulle blive rigtig sur på de danske forhold. Præcist, som det forleden skete i Tyskland.
Ryanairs forretning i Danmark går ellers glimrende. Siden Corona pandemien er flyselskabet vokset med 35 procent på det danske marked.
Totalt set er Ryanair aktiv i 33 lande og har omkring 600 Boeing 737 fly i drift:
Efter september var Ryanair nået op på 193,6 millioner passagerer i sit skæve regnskabsår. Dermed er er Ryanair Europas største flyselskab målt i antal rejsende – foran Lufthansa Group.
På grund af den aktuelle krise og strejke hos Boeing ved Ryanair dog ikke, om den planlagte ekspansion kan holdes i gang.
Flyselskabet har nemlig bestilt over 300 nye 737 MAX maskiner hos Boeing, som gerne skal leveres over de næste tre år. Om det også bliver tilfældet, tør Ryanair ikke spå….
(Indledningsfoto til artiklen: Michael Kidmose / Københavns Lufthavn)
Skriv et svar