(Opdateret) Ryanair er god til at spare på udgifterne. Både til personale, service til passagererne – og nu indkøb af det ellers efterhånden kostbare flybrændstof.
Det er begrundelsen for, at Ryanair fortsat kan holde sine billetpriser nede, mens andre flyselskaber har hævet dem mærkbart i de senere måneder.
Alene i år har Ryanair sparet omkring 1,5 milliarder dollars eller godt 11 milliarder danske kroner ved at indgå langvarige kontrakter på indkøb af brændstof til sine fly.
På den måde har Europas største lavpris-selskab fået det meste af sin kerosin – et andet navn for flybrændstof – til 73 dollar på tønde. Den indeholder 159 liter. Den aktuelle markedspris, som mange af Ryanairs rivaler må betale, ligger på helt op til 120 dollars.
Ryanair har sikret sin nuværende lave kerosin-pris indtil marts 2023, fortalte flyselskabets topchef Michael O’Leary ved en konference i Wien i går.
Det irske flyselskab har fået optimismen tilbage efter to triste år med Corona. Nu sigter Ryanair igen efter at nå 200 millioner passagerer om året om kort tid. Inden pandemien havde Ryanair 150 millioner.
O’Leary oplyste, at Ryanair havde kontakt med mellem 30 og 40 lufthavne, som kunne være nye destinationer for flyselskabet.
Wien vil få tre nye Ryanair ruter fra vinter-fartplanen i oktober. Den ene går mellem København og den østrigske hovedstad. Ruten vil blive betjent dagligt fra den 30. oktober med datterselskabet Laudas Airbus fly..
Ryanair markerer sig også i andre dele af Danmark. Selskabet er således det største i Billund Lufthavn med 34 ruter.
Totalt set har Ryanair 470 Boeing 737 fly og beskæftiger godt 16.000 medarbejdere. Langt fra alle er dog tilfredse: Her i sommer er Ryanair ramt af strejker i bl.a. Spanien, Italien, Frankrig og Belgien….
(Indledningsfoto til artiklen: Jakub Petrumusz / Pixabay)
Skriv et svar