De fleste flyselskaber har travlt med at polere deres grønne image i disse år.
De køber passagerfly, hvis motorer larmer og forurener mindre end deres nuværende maskiner.
De udrydder éngangs-plastik ombord i form af kaffekopper, vandflasker eller rørepinde.
Og nogle af selskaberne – som f.eks. SAS – købe CO2 kvoter op som en del af billet-prisen for at kompensere for alt det snavs, deres fly udspyr i atmosfæren.
Ryanair har også slået på trommer for sin – på papiret – ambitiøse miljøplan. Men realiteten har nu alligevel indhentet Europas største lavprisselskab.
En ny undersøgelse afslører nemlig, at Ryanair er rutsjet ind blandt Europas ti største CO2 syndere. Kun ni kulkraftværker sender mere forurening ud i luften.
Ifølge officielle tal fra EU belastede Ryanairs godt 450 Boeing 737 fly atmosfæren med over 10 millioner tons CO2 i 2018.
Overordnet set steg CO2 forureningen i Europa med 4,9 pct. i det forløbne år, fortæller EU-Kommissionen.
Ryanairs vokseværk med flere og flere ruter og afgange sætter sine klare spor. CO2 mængden hos den irske lavpris-specialis steg med 7,0 pct. i 2018. Altså langt over gennemsnittet.
Andre flyselskaber er værre end Ryanair, når det gælder øgningen af CO2. Ryanair er kun størst i den totale mængde.
Ifølge miljø-organisationen Travel & Environment ligger det britiske lavpris selskab Jet2.com forrest med en vækst på 20 pct. i CO2 emissionerne sidste år.
Hos portugisiske TAP steg mængden af kuldioxd med 12,6 pct. sammenlignet med 2017. Hos Finnair var det 11,2 pct, hos easyJet 11,0 pct. og hos Lufthansa 9,6 pct.
Miljø-folkene advarer samtidig om, at luftfarten forurener i et langt højere tempo end andre industrier i Europa.
Både Airbus og Boeing gør sig anstrengelser for at udvikle stadig mere brændstof-besparende og miljø-rigtige motorer. Men lige nu batter det ikke meget i det store billede.
Et afgørende skridt bliver næppe taget, før passagerfly kan overgå til eldrift. Det er på vej – ligesom i auto-sektoren – men der vil nok gå fem eller ti år, inden vi ser flyselskaberne blive helt elektriske.
Ikke uventet er Ryanair helt tavs omkring sin nye placering som en af Europas 10 største CO2 ”forbrydere”.
Ryanair vil meget hellere fortælle, at selskabet havde 10,9 millioner passagerer i marts på over 59.800 flyvninger.
Europas største CO2 synder er i øvrigt det polske kraftværk Belchatow, der sendte over 38 millioner tons kuldioxid ud i luften sidste år….
Skriv et svar