Det kan godt være, at det er sjovt at sidde i toppen af et flyselskab, hvor man kan kritisere politikere, branche og konkurrenter sønder og sammen.
Omvendt må det være trættende altid at stå i mediernes blitzlys og samtidig kæmpe en evig kamp med sine piloter og sit kabine-personale, der føler sig underbetalt.
Ryanairs resultater kan ses to veje:
Med sine lave billetpriser har irerne vokset sig til først at være Europas største lavpris selskab.
Siden er Ryanair også Europas største flyselskab i det hele taget. Med over 130 millioner passagerer større end hele Lufthansa gruppen inkl. Austrian, Swiss, Eurowings og Brussels Airlines.
Det er noget, som Ryanair og selskabets kontroversielle topchef Michael O’Leary vil blive husket for i historiebøgerne.
Medaljens bagside er dårlige arbejds-betingelser for personalet, der har ført til snesevis af strejker og forsinkelser eller aflysninger for hundrede-tusinder af passagerer.
De bliver dog ved med at strømme til. Lave priser lokker, og så er man ligeglad med elendig service og ekstra betaling for snart sagt alt. I september fyldte 13,1 millioner passagerer Ryanairs fly – 11 pct. flere end i samme måned for et år siden.
Sådan ser verdens-situationen ud for Michael O’Leary, der har siddet i spidsen for Ryanair i omkring 25 år. I hele den periode, hvor det irske flyselskab har vendt op og ned på europæisk luftfart.
Slitagen og trætheds-tegnene er dog begyndt at melde sig hos den 57-årige tidligere revisor og store fan af racerheste. Han er blevet milliardær på sin karriere hos Ryanair, men er så småt begyndt at tænke på at trække sig tilbage.
Overfor flere tyske medier sagde O’Leary i går i Berlin, at han højst vil fortsætte i to eller tre år mere.
Så vil han gå på pension og nyde livet sammen med sin familie. Dels på O’Learys store landsted i Irland. Dels i et gammelt palæ til omkring 90 millioner kroner, som Ryanair bossen købte til sig selv i Palma de Mallorca tidligere på året.
Michael O’Learys kontrakt udløber i sommeren 2019, og bestyrelsen har bedt ham om at forlænge den med yderligere fem år.
Det gider den raptungede luftfart boss dog ikke. I 2021 eller 2022 – så er det slut….
Skriv et svar