Bare fordi man er Europas største lavpris selskab, behøver man jo ikke være populær hos sine kunder og få ros af sine passagerer.
At billige billetpriser betyder mere end tilfredshed med produktet – her flyveturen – er atter engang blevet bekræftet. Denne gang i en undersøgelse, som den store britiske forbruger organisation ”Which?” har gennemført.
”Which?”, der svarer til det danske ”Tænk”, har spurgt 7.901 engelske rejsende om deres erfaringer med de forskellige flyselskaber i det seneste år.
Ryanair dumper helt i bund, når det gælder selskaber med korte og mellemlange ruter. Altså typisk flyver indenrigs eller mellem lande i Europa.
Ifølge ”Which?” giver Ryanairs passagerer lave karakterer for boarding, sæde-komfort, punktlighed samt udvalget af mad- og drikkevarer ombord.
Mange af de flyrejsende erklærer ligefrem i den engelske analyse, at ”de aldrig mere vil flyve med Ryanair igen.”
De punkter er nok til at placere den irske lavpris-specialist helt i bund som det dårligste selskab at flyve med – for sjette år i træk.
Ikke desto mindre bliver Ryanair ved med at vokse og vokse. I 2018 købte 139,2 millioner mennesker billet, hvilket er otte procent flere end i året før.
Ryanair er naturligt nok ikke begejstret for sin bundplacering hos ”Which?”. En talskvinde fra flyselskabet har derfor kritiseret analysen og kaldt den ”ikke repræsentativ”, fordi den ikke tager hensyn til billet priserne.
I 2018 var Ryanair særlig hårdt ramt at strejker, forsinkelser og aflysninger. Desuden har flyselskabet ikke ligefrem gjort sig populær med sine ændrede bagage regler.
Nede i bunden af listen over dårlige fly-oplevelser havde Ryanair selskab af Thomas Cook Airlines og af den ungarske lavpris-gigant Wizz Air, der er på stærkt erobringstogt på det engelske marked.
I den modsatte ende af skalaen placerer ”Which?” læsere det lille flyselskab Aurigny og schweiziske Swiss som henholdsvis det bedste og det næstbedste at flyve med. Aurigny flyver kun til og fra de engelske kanaløer som f.eks. Guernsey….
Skriv et svar