Det kan godt være, at Ryanair er det billigste flyselskab at rejse med, men til gengæld mangler de irske lavpris-specialister meget i service og rejse-komfort.
Ryanair landede derfor som det ringeste flyselskab af alle, da det store britiske forbruger-magasin ”Which?” gennemførte sin årlige rundspørge blandt over 6.500 læsere. Det er sjette år i træk, at Ryanair tager den kedelige titel.
Med kun 44 procent tilfredshed ligger Ryanair langt under alle andre flyselskaber – og mindst ti procent dårligere end lavpris-rivaler som Vueling, easyJet, Wizz Air eller Norwegian.
Which? har bl.a. vurderet flyselskaberne på deres boarding proces, sæders kvalitet, benplads, udvalg af måltider, kvaliteten af in-flight underholdningen, overholdelse af fartplaner og værdi for pengene. Til sidst er der udregnet en procent for tilfredshed.
American Airlines kommer ud som det næst-dårligste flyselskab, mens British Airways ligger og roder på en kedelig tredje-plads på både de korte og de lange ruter.
Ryanair har den fordel, at flyselskabet kun har korte ruter inden for Europa. Det betyder, at man kun skal overleve de trange pladsforhold og den ringe service i et par timer.
Meget værre er lave tilfredsheds-procenter på de lange ruter, hvor man skal sidde i sædet i mindst syv timer – f.eks. over Atlanten eller non-stop mellem Europa og Østen.
Bedst på de korte ruter er det for de fleste ukendte flyselskab Aurigny Air Services. Det scorede 82 procent for sine flyveture mellem London og kanal-øen Guernsey.
Til gengæld blev Singapore Airlines kåret som det bedste flyselskab alle. 88 procent tilfredshed scorede selskabet, der efterhånden er vant til udnævnelser til verdens bedste.
Oppe i de højere luftlag placerer også Qatar Airways (79 procent) og Emirates med 76 procent. De har også begge masser af internationale awards og priser stående på reolen.
Her er de 15 værste flyselskaber på de korte ruter ifølge Which?
- Ryanair – 44 procent
- Vueling – 54 procent
- British Airways – 55 procent
- Wizz Air – 56 procent
- TUI Airways – 59 procent
- Flybe – 60 procent
- TAP Portugal – 61 procent
- KLM – 65 procent
- easyJet -65 procent
- Eurowings – 67 procent
- Lufthansa – 69 procent
- Norwegian – 70 procent
- Swiss – 71 procent
- Aer Lingus – 71 procent
- SAS – 74 procent
Og her de 10 værste på lange ruter:
- American Airlines – 48 procent
- British Airways – 55 procent
- Etihad Airways – 56 procent
- Air Canada – 60 procent
- United Airlines – 62 procent
- Qantas – 64 procent
- Delta Air Lines – 67 procent
- Thai Airways – 67 procent
- Air Transat – 68 procent
- KLM – 68 procent
(Indledningsfoto til artiklen: Which?)
Skriv et svar