Fra næste år vil det være slut med at tjekke ind manuelt ved diske i lufthavne, når man vil flyve med Europas største lavpris-selskab.
Ryanair vil tvinge alle sine mange millioner passagerer til at bruge flyselskabets app i stedet. Det sparer tid og penge for flyselskabet.
Allerede nu gør Ryanair en kraftig indsats for at holde sine kunder borte fra lufthavnenes check-in diske.
Hvis man ikke ordner proceduren online, skal man betale 55 euro i gebyr. Det kan let fordyre billetprisen markant.
Det er dog slet ikke nok for Ryanairs ofte kontroversielle topchef Michael O’Leary. Han vil have, at så meget som muligt skal foregå digitalt via mobil og app.
Han og flyselskabet har nemlig planer om at gøre Ryanair til det mest digitale på himlen over Europa.
En hastigt fremskridende proces, der også har bragt flyselskabet i problemer med EU’s data-regler, som Ryanair angiveligt overtræder med bl.a. digital ansigts-genkendelse.
Allerede om seks måneder vil Ryanair afskaffe den goe gammeldags og personlige check-in i lufthavnen.
Ryanair vil samtidig afskaffe boarding-kort, som passagerer har udskrevet på deres hjemme-printer eller på kontoret.
Senest fra den 1. Maj skal alt afvikles med mobil og app, så papir forsvinder fuldstændigt. I lufthavnen skal man f.eks. udelukkende kunne aflevere bagage via app’en.
Michael O’Leary fortæller til avisen ”The Irish News”, at han selv længere tøvede med at bruge app, fordi ”jeg var bange for at gå ombord i et fly uden et stykke papir i hånden.”
Virkeligheden viste sig dog anderledes. Det papirløse system fungerer fremragende, siger Ryanair bossen.
App’en er nemlig praktisk, fordi man direkte på sin smartphone skærm kan se, hvilken gate Ryanair flyet afgår fra. Man vil også straks kunne opdage, hvis flyet er forsinket.
Michael O’Leary indrømmer dog samtidig, at det digitale hop vil spare omkostninger for flyselskabet. Først og fremmest i personale.
Og uden besparelser kan Ryanair ikke blive ved med at sælge flyrejser så billigt som i dag:
”De kunder, der vil have et papir-baseret boarding kort, er de samme, der ikke ville bruge internet i begyndelsen. Senere var de de første, der skiftede til online, fordi flybilletterne var billigst her,” forklarer O’Leary.
Han beroliger i samme åndedrag sine kunder med, at Ryanair har taget højde for situationer, som at mobilens batteri løber tør, eller brugerne ikke har online adgang til deres booking-data.
”Så snart vi har navn, pas-nummer og betaling for billetten, er alt ok,” lover Ryanair bossen.
På nuværende tidspunkt benytter 60 procent af Ryanairs gæster app’en. Inden årets udgang skal det være 80 procent og fra maj næste år 100 procent. Ellers kommer de ganske enkelt ikke med flyet.
Som nævnt er Ryanairs anvendelse af digital teknologi også rendt ind i modvind:
Flyselskabet bruger nemlig ansigts-genkendelse til kontrol af passagerer, som har købt billetten et andet sted end på Ryanairs egen hjemmeside. Det kan f.eks. være i rejsebureauer eller via rejse-portaler på internet.
Ifølge nyhedsbureauet Reuters har flere Ryanair kunder klaget over, at de skal aflevere ekstra id-bekræftelser som f.eks. ansigts-billeder, når de bestiller en Ryanair billet andetsteds end hos flyselskabet selv.
Det irske datatilsyn har derfor åbnet en EU-undersøgelse, om Ryanair gennem dette krav overtræder EU’s GDPR regler for beskyttelse af person-oplysninger.
Reuters skriver, at Ryanair benytte ansigts-genkendelse i sin Express Verification, der leveres af et eksternt firma. Derfor kan det overtræde GDPR.
I Ryanairs Express Verification bliver passageren bedt om at tage er foto af sine rejse-dokumenter plus et portræt-billede af sig og levere det til flyselskabet.
Desuden skal passageren tænde kameraet på sin mobil, tablet eller laptop og udføre en række handlinger, der beviser, at han eller hun er den person, som billetten udstedes til.
Til sidst skal kunden betale 59 cent eller ca. 4,50 kroner for ulejligheden. Disse penge skal dække Ryanairs omkostninger ved at benytte ansigts-genkendelse.
Det irske flyselskab afviser naturligvis, at denne procedure er ulovlig. Tværtimod øger derimod sikkerheden og forhindrer, at ikke-godkendte online rejsebureauer kan tage overpriser for billetter og snyde de rejsende….
(Indledningsfoto til artiklen: Nikhil Verma / Unsplash)
Skriv et svar