De amerikanske luftfarts-myndigheder – FAA – har godkendt, at Boeing må begynde at levere den seneste version af sit omdiskuterede 737 Max fly til kunderne.
Det er den såkaldte Max-200 variant, som foreløbig kun Ryanair venter på. Til gengæld har det irske flyselskab bestilt over 210 eksemplarer.
Max-200 skal afløse Ryanairs efterhånden aldrende flåde af 737-800 og NG-maskiner. Det skulle egentlig være sket for mindst et år siden, men på grund af to fatale flystyrt måtte Boeing for to år siden stoppe hele produktionen af Max maskiner.
Den europæiske pendant til FAA – EASA – ventes at give sit ”go” lige efter påske. Det kan så betyde, at Ryanair kan modtage sine første Boeing 737 Max-200 senere her i april.
Ryanairs nye Boeing er en modificeret udgave af 737 Max 8 modellen, som mange flyselskaber allerede anvender. I Europa er det bl.a. Icelandair og TUIfly.
I Max-200 har Boeing rykket sæderne tættere sammen og gjort flyets køkken mindre. Til gengæld bliver der plads til 200 i stedet for normalt 189 passagerer. Ideelt for lavpris-selskaber, hvor billetpriser er vigtigere end benplads til de rejsende.
Lidt ekstra ”luksus” har Ryanairs nye Boeing dog i forhold til standard udgaven af 737 Max 8. Vinduer og bagage-skabe over passagerer er større. Flyet er bedre lydisoleret og har et mere effektivt air conditioning system.
Desuden er Max-200 naturligvis udstyret med alle de sikkerheds-forbedringer, som FAA og EASA krævede efter Boeings flystyrt med i alt 346 dræbte. Blandt modifikationerne i Max-200 er et ekstra sæt nød-udgange placeret lige bag vingerne,
Ryanair regner med at kunne sætte de første otte Max-200 i drift i løbet af april og maj….
(Indledningsfoto til artiklen: Boeing)
Skriv et svar