Mens mange andre flyselskaber aflyser deres bestillinger af Boeings skandale-ramte 737 MAX, tror Ryanair fortsat på en fremtid for fly-modellen.
Europas største lavpris-selskab regner således med at kunne sende sine første MAX’er på vingerne inden årets udgang. Ryanair forventer, at MAX får lov til at flyve i USA fra oktober.
I sommeren næste år vil Ryanair så have mindst 40 eksemplarer i luften, som skal afløse flyselskabets aldrende Boeing 737 NG maskiner.
Ryanair er dermed det eneste større flyselskab, som stadig sender optimistiske ord i retning af MAX, der har haft start-forbud over hele kloden siden marts 2019.
Dengang blev Boeings potentielle bestseller ”grounded” på grund af to fatale flystyrt med 346 dræbte.
Ryanairs optimisme er interessant, for MAX venter fortsat på at få start-tilladelse igen efter kraftige ombygninger og forbedringer af flyets elektronik.
De amerikanske luftfarts-myndigheder har skubbet et ”go” til MAX flere gange, men hele tiden dukker der nye fejl ud. USA’s store flyselskaber er derfor begyndt at strege 737 MAX fra deres vinter-fartplaner, som træder i kraft i oktober.
Alle Ryanairs knap 450 fly er af typen Boeing 737 NG, der er forgængeren til MAX. Den irske lavpris-gigant har bestilt 135 MAX maskiner med en option på yderligere 100.
Ryanair skulle have haft sine første MAX fly leveret i april sidste år. Flyselskabet får sin egen helt specielle version af maskinen, der har plads til 11 flere passagerer end de normale MAX’er. Ryanairs model hedder derfor Boeing 737 MAX-200. Det sidste tal afslører antallet af sæder.
Ryanair kalder fortsat 737 MAX for en ”game changer i luftfarten”, selvom flytypen bygger på en over 50 år gammel konstruktion:
”Vi støtter MAX 100 procent. Flyet vil være et stort fremskridt, fordi det bruger 16 procent mindre brændstof og støjer 40 procent mindre. Desuden har det fire procent flere sæder end vores nuværende Boeing maskiner, hvilket vil give os større indtægter pr. afgang,” siger Ryanair….
(Indledningsfoto til artiklen: Ryanair)
Skriv et svar