En tidligere dansk statsminister gjorde sig nærmest verdens-berømt med udtalelsen, at ”man har et standpunkt, indtil man tager et nyt.”
I årtierne siden da er denne kloge erkendelse adopteret af talrige andre politikere og erhvervsledere.
Senest er det Ryanairs topchef Michael O’Leary, der ellers ikke selv holder sig tilbage fra at tale med store bogstaver, når der er noget, som ikke passer ham.
Mens Corona virussen har raset, sendte O’Leary den ene bandbule efter den anden til europæiske regeringer, der støtter deres lokale flyselskaber med statslige lån og tilskud.
Uafhængige flyselskaber som Ryanair måtte klare sig på egen hånd og havde ikke en stat til at redde sig, råbte O’Leary med adresse til f.eks. Berlin og Lufthansa, Paris og Air France, London og British Airways eller København og SAS. Det var overtrædelse af EU’s regler om fri konkurrence, mente han.
Efter at Ryanair i går kom ud med spådomme om, at april, maj og juni ville give flyselskabet et underskud på 200 millioner euro, har piben pludselig fået en anden lyd.
Her til morgen kom det frem, at Ryanair har takket ja til statslige penge fra Storbritannien. Det sker gennem et stats-garanteret lån på 600 millioner britiske pund. Det er ca. 5,1 milliarder kroner.
Den såkaldte ”Covid Corporate Financing Facility” (CCFF) stilles til rådighed for virksomheder, der yder en materiel støtte til Storbritanniens økonomi og hjælper mange englændere under virus krisen.
Støtten kan gives til både britiske firmaer og til selskaber, der har udenlandske ejere og/eller har mange ansatte i England. Ryanair passer til den definition.
Det er ellers ikke, fordi Ryanair ligefrem mangler penge. I går kom det frem, at Europas største lavpris-selskab lavede et overskud på 7,5 mia. kroner i sit netop afsluttede regnskabsår. Derudover har Ryanair 31 milliarder kroner (4,1 mia. euro) stående på bankbogen.
Ligesom andre flyselskaber kører Ryanair dog med underskud, mens Corona krisen raser, og europæiske landes grænse-lukninger har gjort det umuligt at opretholde et profitabelt netværk af flyruter,
Analytikere vurderer, at Ryanair i øjeblikket brænder 60 millioner euro af om ugen. De rare penge fra den britiske statskasse er derfor rare at få ind som ekstra stødpude….
(Indledningsfoto til artiklen: Fotis Christopoulos / Unsplash)
Skriv et svar