Klimahensyn og forretnings-økonomi behøver ikke at udelukke hinanden. Tværtimod. Det beviser Europas største lavpris-flyselskab Ryanair, der er gået i gang med at forsyne 400 ældre Boeing 737-800 fly med de såkaldte ”winglets”.
Det er de karakteristiske opad-vendte vingespidser, som man ser på de fleste nye modeller af passagerfly. Hos Ryanair er de nye winglets sågar dobbelte ligesom på Boeings 737 MAX maskiner. De bøjer både opad og nedad.
Denne modifikation af vingerne med Split Scimitar Winglets koster Ryanair den nette sum af 175 millioner dollars eller ca. 1,2 milliarder kroner.
Til gengæld sparer Ryanair 65 millioner liter brændstof om året – det er godt for bundlinien. Samtidig vil flyenes CO₂ belastning falde med 165.000 tons årligt. Godt for klimaet.
Ryanair er et af de få flyselskaber, som er helt tilbage på før Corona-niveau. Faktisk taler de ambitiøse irere nu om at vokse kraftigt i de kommende år.
Således regner Ryanair med at nå et passagertal på 225 millioner om året i 2026. Dermed vil Ryanair ikke kun være det klart største lavpris-selskab, men Europas største flyselskabs-gruppe i det hele taget. Undervejs derop vil Ryanair være ”net-zero” senest i 2050.
Det er imponerende at se, at det ikke kræver mere end nye vingespidser at forbedre både drifts-økonomi og klima-regnskab på et passagerfly.
Alle Ryanairs nye Boeing 737 MAX-200 maskiner, som flyselskabet er begyndt at modtage som afløser for sine godt slidte 737-800 og 737 NG modeller, er som standard forsynet med de dobbelte Winglets….
(Indledningsfoto til artiklen: Ryanair)
Skriv et svar