Ryanair er kommet helt ud af rytmen med at tjene penge. Modsat sin efterhånden store konkurrent Wizz Air kører Europas største lavpris-selskab nemlig med kraftigt faldende overskud – og det ser ikke ud til at vende lige med det samme.
Ryanair skal derfor skære ned her og nu. Det koster 900 ansatte jobbet. 500 piloter og 400 stewarder og stewardesser i september eller oktober.
Til sommeren næste år ser Ryanair ud til at skulle fyre yderligere 600 crew medarbejdere, hvis ikke udviklingen vender inden da.
Det har Ryanairs topchef Michael O’Leary meddelt sine ansatte i en intern video. Dens ægthed er senere i dag blevet bekræftet af flyselskabets presse-afdeling.
I videoen understreger O’Leary, at han vil sætte sig sammen med sine topledere i de næste par uger for at minimere jobnedskæringerne så godt som muligt. Fyringer vil dog være uundgåelige.
”Vi skal nu forhandle med fagforeninger og lufthavne om de store ændringer, der skal ske. I september eller oktober vil vi vide, hvor mange og hvem der bliver afskediget. Anden omgang af fyringerne vil ske lige efter jul,” siger O’Leary i videoen.
Ryanairs topchef skubber skylden for problemerne over på stigende brændstof-priser, en truende hård Brexit og flyforbudet mod Boeings 737 MAX maskiner, som selskabet var på vej til at modtage et større antal af.
Desuden har Michael O’Leary flere gange erkendt, at det koster dyrt på bundlinien hele tiden at være i priskrig på flybilletter. Faldet i den gennemsnitlige billetpris (6 pct) har Ryanair dog kunnet kompensere så nogenlunde med 11 pct. flere passagerer og en større omsætning i ekstra afgifter til f.eks. bagage, sædevalg og mad og drikke i flyene. Disse afgifter kaldes med et fagudtryk for “Ancillary Revenue.”
Rent finansielt er Ryanair aldrig kommet sig helt over strejker og tusinder af flyaflysninger i sommeren og efteråret 2018.
Siden da er flyselskabets normalt solide overskud raslet ned. I det seneste kvartal med 21 pct. Trods pæne stigninger i passager-tallet. I juni transporterede Ryanair således 41,9 millioner passagerer mod 37,2 mio..i sammer periode i fjor.
Massefyringerne vil ske, samtidig med at Ryanair lukker nogle af sine baser. Det er lufthavne, hvor flyselskabet har både maskiner fast placeret og personale ansat lokalt.
Ryanair har i øjeblikket 86 baser i Europa. Her er tilsammen 5.500 piloter og 9.000 kabinefolk tilknyttet. København er en af de baser.
Ryanairs andet store problem har flyselskabet sammen med mange andre. Nemlig Boeings 737 MAX fly, som i øjeblikket har startforbud verden over – og som næppe kommer på vingerne igen før i februar næste år.
Ryanair har bestilt 135 eksemplarer af en særlig lavpris variant af Boeing 737 MAX. Den kaldes MAX 200, fordi der er blevet presset to ekstra rækker sæder ind i forhold til de normale MAX-maskiner, andre flyselskaber bruger.
Ryanair har tidligere sagt, at man også ville købe yderligere 75 MAX 200, som man har optioner på. Spørgsmålet er, om det bliver tilfældet-
De ekstra 600 medarbejdere, som Ryanair overvejer at afskedige næste år, har direkte med Boeing 737 MAX problemerne at gøre.
Som situationen ser ud lige nu, regner Ryanair ikke med at have mere end højst 30 af de nye fly til rådighed, når sommer-fartplanen træder i kraft i april næste år. Det dobbelte antal var budgetteret.
Resultatet er, at Ryanair må ændre på sine ekspansions-planer for næste år. Uden fly bliver der ikke brug for så mange piloter og kabine-personale.
Endelig ser Ryanair også flere andre truende skyer i horisonten:
Flyselskabet er således bekymret for, hvad der vil ske med en hård Brexit. Den ser ud til at være på vej med Englands nye premier minister Boris Johnson.
Ryanair har en stor del af sin trafik til og fra lufthavne i Storbritannien, ligesom selskabet også har indenrigs ruter mellem de engelske storbyer.
Derudover har Ryanairs piloter i England og Irland truet med at gå i strejke, mens kabine-personalet i Portugal allerede har meldt ud, at de går fra arbejdet i fire dage i august.
Ingen ved endnu, hvordan de nævnte medarbejder-grupper reagerer på den triste nye udmelding om massefyringer….
Skriv et svar