Europas største lavpris-selskab vil åbenbart ikke finde sig i, at passagerer har hentet deres penge tilbage via kreditkort selskaberne for flyrejser, som de ikke var i stand til at gennemføre på grund af Corona pandemien.
Ryanair har åbenbart husket navne og data på passagerer, der har gjort det – og bagefter udelukket dem fra at flyve med selskabet. Først, når de har betalt pengene tilbage til Ryanair, kunne de få lov til at gå ombord.
Ifølge avisen ”Irish Times” er der tale om omkring 850 Ryanair rejsende alene i Irland. ”The Guardian” tilføjer, at der også findes eksempler i England.
Problemet ligger i, at Ryanair opfatter det som en overtrædelse af flyselskabets forretnings-betingelser, hvis man trækker betalinger tilbage for rejser, man ikke er taget på.
Ryanair nægter at refundere billet-beløbene, fordi selskabet rent faktisk har gennemført afgangene – også mens Corona pandemien rasede.
De pågældende passagerer havde derfor bedt deres bank eller kreditkort selskab om at stoppe penge-overførslen til Ryanair.
Dermed gik lavpris-giganten glip af billet-indtægter og fløj afsted med tomme sæder. Det ville Ryanair ikke finde sig i og sortlistede derfor de pågældende passagerer. Ifølge flyselskabet var betalings-stoppende sket ”uretmæssigt” og imod selskabets regler.
Den irske avis fortæller, at mange af de pågældende passagerer uden problemer havde booket en senere flyvning med Ryanair.
Først i sidste øjeblik inden afgang fik de besked om, at de var udelukket, medmindre de betalte det beløb, flyselskabet mente, de skyldte.
Striden kører fortsat i engelske og irske medier. Passagererne mener selvfølgelig, at de var i deres fulde ret til at droppe deres rejser. Deres respektive regeringerne havde frarådet at tage til udlandet på grund af risikoen for Corona.
Britiske og irske forbruger-organisationer har imidlertid opgivet at forfølge Ryanair, fordi juraen omkring dette emne er usikker….
(Indledningsfoto til artiklen: Portuguese Gravity / Unsplash)
Skriv et svar