Det kan godt være, at Ryanair er blevet Europas største ved at sælge flybilletter til meget lave priser. Til gengæld må passagererne finde sig i minimal service – og at man skal betale ekstra for snart sagt alt.
Dette faktum er netop blevet bekræftet af en analyse, som Englands store forbruger-medie ”Which?” har gennemført.
Briternes svar på danske ”Tænk” har interviewet 4.000 forbrugere om, hvilke firmaer og varemærker der leverer den bedste kunde-service – og naturligvis også den værste.
Ryanair endte helt i bund blandt 100 kendte virksomheder i 12 forskellige brancher. De skulle bl.a. bedømmes på, hvor hjælpsomme de var, hvor vidende deres personale var – og hvor godt de håndterede klager. Desuden skulle forbrugerne sætte ord på, hvordan de følte for det pågældende brand.
Ryanair opnåede kun en kunde-tilfredshed på 45 pct. overordnet set. I alle kategorier kom lavpris-selskabet ikke over én stjerne i rating.
På spørgsmålet om, hvordan Ryanair håndterer klager, gav halvdelen (50 pct) flyselskabet den lavest mulige karakter.
Da forbrugerne skulle vælge fra en liste med 50 følelses-ladede ord, klikkede flertallet af respondenter på udtryk som ”arrogant”, ”grådig” eller ”listig.”
Andre flyselskaber i den store ”Which!?” rundspørge klarede sig bedre end Ryanair, men ingen af dem var kunde-venlige nok til at erobre en plads i Top-50.
British Airways landede således nede på en 83. plads med en kunde-tilfredshed på 66 pct. easyJet finder vi på rang 79 med 68 pct. tilfredshed.
Det er tankevækkende tal og resultater, hvor de fleste flyselskaber skærer ned på kunde-service eller lader den personlige betjening afløse af computere og digitale assistenter.
Alt sammen for at skære udgifterne ned i en tid, hvor billetpriserne er det vigtigste af alt. Klima og CO₂ kommer efterhånden ind på andenpladsen, mens service kun skrives med små bogstaver.
Ifølge ”Which?” har flyselskaberne den laveste tilfredshed af alle 12 testede brancher. Flyselskaberne opnåede et gennemsnit på 60 pct, mens optikere ligger på 82 pct, supermarkeder på 78 og rejsebureauer på 75 pct.
Det firma, som briterne elsker mest for kunde-service, er banken First Direct. Den hentede flotte 88 pct. i tilfredshed og scorede enten fire eller fem stjerner i alle kategorier.
I de bedstes Top-10 finder man bl.a. Apple, elektronik-kæden AO-K, Waitrose supermarkederne og brille-butikkerne Specsavers.
Nede i den tunge ende, hvor Ryanair er den lavest placerede, ligger f.eks. energi-giganten Eon og teleselskaber som Vodafone, TalkTalk og British Telecom….
Skriv et svar