EU’s konkurrence-myndigheder kan ikke se noget problem i, at Europas største lavpris flyselskab overtager Laudamotion fra Østrig.
Godkendelsen fra Bruxelles var den sidste hurdle, der manglede, før Ryanair kunne sætte sig på 75 pct. af Laudamotion, der som navnet antyder ejes af den berømte Formel-1 stjerne Niki Lauda.
Overtagelsen vil lægge et stort pres på Lufthansa, der ejer både ejer flyselskaberne Austrian fra Østrig og Swiss fra Schweiz.
Laudamotion flyver især med rejsende fra Tyskland, Østrig og Schweiz til feriemål ved Middelhavet og De Kanariske Øer.
Men Ryanair planlægger også at bruge Laudamotion til at drille Lufthansa Group på ruter i andre dele af Europa.
Således vil Laudamotion åbne med lavpris-billetter mellem København og Wien fra den 28. oktober – tre gange om ugen.
Oprindeligt ville Lufthansa have købt Laudamotion, da selskabet hed Niki. Da var det et datterselskab under Tysklands næststørste flyselskab Air Berlin, der gik konkurs sidste efterår.
EU’s konkurrence-myndigheder omkring Margrethe Vestager blokerede dog Lufthansas storstilede planer om at overtage resterne af Air Berlin.
I stedet måtte Lufthansa acceptere at dele rovet med engelske easyJet og Niki Lauda selv, der fik lov til at købe sit gamle flyselskab tilbage.
Der gik dog ikke mange uger, inden Ryanair meddelte, at man havde overtaget 25 pct. af Laudamotion – og gerne ville udvide til 75 pct.
Det har Ryanair nu fået lov til af EU. Fusionen med Laudas flyselskab er dog for længst gennemført i praksis. Rejsende køber således billetter til Laudamotion via Ryanairs booking platform.
Resultatet af hele dette store skakspil i luften er, at Lufthansa vel nok er den store taber. Hvor den tyske gigant havde regnet med at blive totalt-dominerende i det tysk-sprogede område af Europa, må Lufthansa i dag dele med irriterende rivaler som easyJet og Ryanair.
Begge trænger sig kraftigt på i tyske lufthavne, mens det ungarske lavpris selskab Wizz Air satser stærkt på at udkonkurrere Austrian i Wien….
Skriv et svar