Brændstof-priser, højere lønninger og erstatnings-betalinger til forsinkede passagerer kostede Ryanair dyrt i oktober, november og december.
Faktisk så dyrt, at Europas største lavpris selskab kom ud af de seneste kvartal med knap 150 millioner kroner i underskud – 19,6 mio. euro for at være præcis.
Det er et markant dårligere regnskab end for et år siden. Da hentede Ryanair et komfortabelt overskud på 800 millioner kroner i samme periode – 105,6 mio. euro.
Det var ellers ikke, fordi Ryanair manglede passagerer i årets tre sidste måneder. 32,7 millioner rejste med lavpris selskabet – otte pct. flere end året før.
Det irske flyselskabs evne til at tiltrække passagerer fortsætter også ind i det nye år. Samtidig med regnskabet for det seneste kvartal offentliggjorde Ryanair nemlig også sine trafiktal for januar i dag.
De fortæller, at Ryanair transporterede 10,3 mio. passagerer i den seneste måned. Det er 11 pct. flere end i samme måned for et år siden. Ni af ti sæder var udsolgt – 91 pct. Tallene omfatter både Ryanair og østrigske Laudamotion, som irerer køkøbte sidste år.
Ryanairs ofte meget snakkesalige topchef Michael O’Leary kan da heller ikke lade være med at sende en særlig hilsen til selskabets mange passagerer:
”Vores kunder må være dem, der er lykkeligst for det seneste kvartal. De mærkede ikke noget til prisstigninger som vi. De fik faktisk seks procent billigere billetter end for et år siden.”
Ifølge Ryanair begynder den øgede konkurrence med stadig flere lavpris selskaber nu at slå igennem i flyselskabets regnskaber.
Lige nu er der overkapacitet på især de mest populære ruter mellem Europas større rejsemål, og dén forsøger de fleste at bekæmpe ved at sætte priserne ned.
I løbet af 2018 var Ryanair også hårdt ramt af strejker hos både sit eget personale og hos flyveledere ude i Europa.
Det kostede forsinkelser og aflysninger for hundrede-tusinder af flyselskabets kunder, som bagefter skulle have kompensation af Ryanair. Også dét afspejles i kvartals-regnskabet, som Michael O’Leary kalder skuffende.
Ryanair har et skævt regnskabsår, så det er for tidligt at spå om, hvordan de dårlige oktober, november og december vil påvirke årsresultatet.
Ryanair forventer fortsat at nå et overskud på mellem 7,5 og 8,3 milliarder kroner. Resultatet kan dog nemt blive belastet af en fortsat priskrig med billetter, som Ryanair ikke tjener penge på. Desuden kan følgerne af en mulig hård Brexit i Storbritannien også påvirke flyselskabets regnskab….
Skriv et svar