Europas største lavpris-selskab Ryanair har travlt med at uddele uppercuts til de lufthavne og lande, der hæver flyskatterne og belønne dem, der afskaffer dem.
Det ser man i øjeblikket tydeligt i Tyskland, hvor Ryanair har lukket ned i flere lufthavne og skåret kraftigt ned i andre.
Og modsat i Sverige, hvor Ryanair har genåbnet mere end 10 ruter, fordi svenskerne dropper alle deres afgifter på trafik-flyvning.
I Danmark går lufthavnene mere eller mindre nervøse rundt, fordi de ikke rigtig ved, hvad Ryanair kan finde på i forbindelse med indførelsen af sommer-fartplanen fra marts næste år.
Herhjemme stiger både den statslige flyskat efter nytår, ligesom de fleste lufthavne har eller er ved at hæve deres afgifter efter flere års stilstand.
Rygterne har da også svirret om, at Ryanair vil forlade Aalborg Lufthavn helt fra næste forår. Det ville i givet fald være en bet for Danmarks tredje-største lufthavn.
Ryanair har dog hverken villet af- eller bekræfte historien over for Trends & Travel, så indtil videre er den – et rygte.
Publikum ser dog ikke ud til at lade sig påvirke af Ryanairs stor-blomstrede trusler og udmeldinger. Det køber billige flybilletter i lange baner.
I november var det 13,0 millioner. Hele 11 procent flere end i samme måned for et år siden, hvor 11,7 millioner rejste med de irske lavpris-specialister.
Til gengæld ser det ikke helt ud til, at Ryanair når sin drøm at få over 200 millioner passagerer på et år.
Som situationen ser ud lige nu i flyselskabets forskudte regnskabsår, får Ryanair solgt 196,1 millioner billetter. Det vil svare til en fremgang på otte procent.
Ryanair hører også til de flyselskaber, der ofte kan melde om, at deres afgange er helt udsolgt. 94 procent af de udbudte sæder bliver købt….
(Indledningsfoto til artiklen: Markus Winkler / Pexels)
Skriv et svar