Ryanairs kontroversielle chef Michael O’Leary kan ikke lade være med at skyde med skarpt på konkurrenterne, selvom han burde have rigeligt travl i sit eget flyselskab, der er hårdt ramt af strejker fra piloter og utilfreds kabine personale.
Da Ryanair præsenterede sine regnskabstal forleden dag, kunne O’Leary ikke nære sig for at uddele sin vision om, hvordan det vil gå med hans konkurrenter på markedet.
Her gentog han sin spådom om, at Norwegian ikke vil overleve den næste vinter. Det hurtigt voksende norske lavpris selskab vil enten blive købt op eller gå konkurs.
I begge tilfælde vil der blive frigivet kapacitet på arbejdsmarkedet, som Ryanair bossen udtrykker det.
På godt dansk betyder det, at mange Norwegian piloter og kabine personale vil stå uden job – og dem vil Ryanair gerne overtage. Dem kan vi godt bruge, siger O’Leary.
O’Leary spåede også, at Norwegian bare vil være det første af flere flyselskaber, der vil gå ned i de kommende år. Den civile lufthavn i Europa vil opleve en konsolidering.
På dét punkt er O’Leary for en gang skyld helt enig med sin øjeblikkelige yndlings-fjende – Lufthansas topchef Carsten Spohr.
Ryanair og Lufthansa har ellers ført en decideret PR-krig på det seneste, hvor Europas to største flyselskaber har skiftevis har beskyldt hinanden om at lyve.
Stridspunktet er det østrigske lavpris selskab Laudamotion, som Ryanair fik lov til at købe for næsen af Lufthansa – og som Ryanair nu bruger til at angribe Lufthansa på det tyske marked.
For at lede noget af opmærksomheden bort fra egne interne personale-problemer forsøger Michael O’Leary nu at kaste snavs over Norwegian. Ud fra det gamle princip om, at angreb er det bedste forsvar.
”Der skal ikke herske nogen tvivl. Både vi og markedet holder nøje øje med, hvad der sker hos Norwegian. Selskabet taber fortsat penge. Jeg venter ikke, at Norwegian overlever i sin nuværende form,” siger Ryanairs adm. direktør.
Til gengæld er O’Leary ikke meget for at vurdere, hvad der vil ske med Norwegian. Om nordmændene går fallit eller bliver købt af et andet flyselskab. Både Lufthansa og IAG med British Airways har meldt deres interesse ud tidligere i år.
For godt et år siden var Ryanair og Norwegian såmænd også ved at forlove sig. Ideen var, at Ryanair, der kun opererer på det europæiske marked, skulle levere passagerer til Norwegians lange interkontinentale ruter.
Den forlovelse blev aflyst i sidste øjeblik, og Norwegian samarbejder i dag med Ryanairs ærkerival easyJet – selvom heller ikke den forlovelse virker som en succes. I hvert fald har der været meget tavst omkring easyJets ”Worldwide by easyJet” initiativ i efterhånden mange måneder.
Omvendt må man aldrig undervurdere Michael O’Learys evne til at læse markedet og give folk, hvad de vil have.
Han har banket Ryanair op til at være Europas største flyselskab målt i passagertal. Sidste år købte over 130 millioner mennesker billet til Ryanair, selvom de godt vidste, at de ville få dårlig service, risiko for forsinkelser og mange ekstra gebyrer for den lave pris, de betalte.
O’Learys evner som spåmand blev demonstreret for et år siden, da han forudsagde, at både Norwegian og det britiske lavpris selskab Monarch ville gå ned. Han fik ret med hensyn til Monarch – indtil videre.
Ryanair-chefens store svaghed er, at han aldrig kan se egne fejl. Han giver altid andre skylden, når noget går galt. Hans egne medarbejdere, den tyske regering i forbindelse med Air Berlins konkurs – og nu Europas flyveledere for de mange forsinkelser.
I forbindelse med regnskabs-aflæggelsen forleden påstod O’Leary, at et par konkurser blandt flyselskaberne ville give mere ”luft” hos flyvelederne, fordi de ikke skulle holde styr på så mange maskiner længere.
Det ville så give færre forsinkelser hos Ryanair, samtidig med at Ryanair kunne overtage de bedste piloter, stewardesser og stewarder, der blev ledige efter konkurserne.
Ifølge Michael O’Leary’s logik altså….