For halvandet år siden havde Europas største flyselskab ambitiøse planer for det tyske marked. Efter konkursen i Air Berlin ville Ryanair overtage andenpladsen efter Lufthansa i Europas største land.
Siden har priskrige og mangel på fly ramt Ryanair hårdt, ligesom sidste års køb af flyselskabet Lauda langt fra har været en god forretning.
Resultatet kommer nu. Kun et par dage efter, at Ryanair måtte afsløre, at man vil fyre op til 1.500 piloter og kabine-personale, meddeler flyselskabet nu, at man vil lukke sin eneste tilbageblevne indenrigs rute i Tyskland.
Den går mellem Berlins Schönefeld lufthavn og Köln/Bonn i den vestlige del af Tyskland. Ruten vil blive lukket, når sommer-fartplanen afsluttes i oktober.
På samme rute mellem den gamle og den nye hovedstad i Tyskland konkurrerer Ryanair direkte med to andre lavpris-selskaber – nemlig easyJet fra England og Lufthansas datter Eurowings.
Ryanair begrunder lukningen med den hårde priskonkurrence på det tyske marked. Således skal Lufthansa ofte sælge sine billetter langt under kostpris – hævder irerne.
Nye toner at høre fra Ryanair, der ellers – om nogen – har presset priserne i bund. Ryanair har samtidig påstået hele tiden, at man kunne køre en forretning, selvom billetterne koster næsten nul.
Indtægterne kommer i stedet fra ekstra afgifter – den såkaldte Ancillary Revenue- der f.eks. er bagage, sædevalg, priority boarding eller salg af mad og drikke ombord. 29 pct. af Ryanairs omsætning kommer fra den post.
Den anden forklaring på Ryanairs tyske nedtur er mangel på fly. Det irske lavprisfly er hårdt ramt af start-forbuddet mod Boeings 737 MAX maskiner, som Ryanair har bestilt 135 eksemplarer af.
Uden fly må Ryanair skære ned i antallet af afgange. På europæisk plan vil det især ske fra næste sommer, hvor flyselskabet har 600 piloter, stewardesser og stewarder for mange. I Tyskland skærer Ryanair allerede ned til oktober.
Ryanairs tredje tyske problem er det østrigste flyselskab Lauda, som irerne overtog endeligt her i foråret. Lauda, der i sin tid blev stiftet af den legendariske Formel 1 kører Niki Lauda, var en del af det konkursramte Air Berlin.
Lauda er en stor underskuds-forretning for Ryanair og skal gøres mere effektiv i sin drift, før selskabet kan løbe rundt. Sidste år stod der minus 140 millioner euro på bundlinien hos Lauda. I år vil det blive mindst 50 mio.
Ligesom moderselskabet er Lauda ramt af stigende brændstof-priser og lønninger samt den hårde priskrig på det tyske marked. Til gengæld er Lauda mindre belastet af Boeing 737 krisen, da flyselskabet primært anvender Airbus maskiner.
Lauda frygter nu, at Ryanair kan finde på at lukke selskabet og overtage ruterne selv. Det vil dog kræve, at Ryanair får flere fly – og de kommer i hvert fald ikke fra Boeing i dette år….
Skriv et svar