Det ser ud, som Ryanair har fået økonomien på plads i forhold til sine irske piloter. En aftale kom på plads i går efter et marathon-møde på 22 timer.
Piloternes lønninger er dog langt fra den eneste regning, som Ryanairs største flyselskab har stående åben.
Europas største flyselskab skylder således sine passagerer over en halv milliard kroner – 78 mio. euro – i kompensation for de forsinkelser og aflysninger, de blev ramt af under Ryanair strejkerne i juli og august.
Ifølge den danske specialist i erstatning for flyforsinkelser – AirHelp – var 270.000 Ryanair passagerer påvirket af piloters og kabine-personales arbejdsnedlæggelser hen over sommeren.
Danske Ryanair kunder var ikke så hårdt ramt som deres lidelsesfæller i f.eks. Irland, Tyskland, England, Italien og Spanien.
Alligevel opfordrer AirHelp alle berørte passagerer til at søge kompensation med det samme. De har ret til pengene, som kan komme til udbetaling, hvis fly-afgangen er mere end tre timer forsinket eller bliver aflyst helt.
I april fastslog Den Europæiske Domstol nemlig, at flyselskaber også skal give deres kunder erstatning, hvis flyforsinkelser og aflysninger skyldes strejke hos personalet. Det gælder både tidligere og kommende arbejdsnedlæggelser:
”Denne sommer har været den mest kaotiske i mands minde i lufthavnene. Mange hundrede tusinde mennesker har fået ødelagt deres ferie, fordi deres fly blev aflyst eller forsinket på grund af strejker hos flyveledere og hos Ryanairs piloter,” forklarer Henrik Zillmer. Han er stifter af og topchef i AirHelp.
”Uansvarlige flyselskaber som Ryanair formår ikke at give sine medarbejdere ordentlige arbejdsvilkår og får derfor strejker som modsvar. Nu bør de opfylde deres retslige forpligtelser og kompensere passagererne for det besvær, de har skabt,” fortsætter han.
Ifølge engelske medier har Ryanair afvist mange passagerers krav om erstatning, da de henvendte sig direkte til flyselskabet. Andre har oplevet, at den check, de modtog fra Ryanair, ikke var dækket og blev afvist i banken.
Virksomheder som AirHelp lever af at hjælpe passagerer med at få de penge, de har ret til. AirHelp har egne advokater og har siden 2013 hjulpet over syv millioner rejsende. AirHelps services er tilgængelige i 30 lande, heriblandt Danmark.
Her er flypassagerers rettigheder
Er et fly forsinket i mere end timer, aflyst eller passageren er blev nægtet boarding på grund af overbooking, kan vedkommende være berettiget til en økonomisk kompensation på op til 600 euro pr. person – oveni en ændring eller refundering af den oprindelige flybillet.
Betingelserne er bl.a, at afgangs-lufthavnen ligger i et EU-land – eller at flyselskabet har hovedsæde i EU og lander i EU. Desuden skal flyselskabet være skyld i flyforsinkelsen.
Er man strandet i en lufthavn i mere end to timer skal flyselskabet også tilbyde passagererne mad, drikke, adgang til telefon og internet samt overnatning, hvis det er nødvendigt.
Ekstra-ordinære omstændigheder som storme og uvejr eller medicinske nødsituationer fritager flyselskabet for at udbetale kompensation.
Erstatning kan kræves inden for tre år efter den forstyrrende flyvning….