Alle flyselskaber melder om fremgang, selvom den hos de fleste stadig ligger et stykke under niveauet fra før Corona.
SAS mangler f.eks. 27 procent af trafikken fra 2019, mens Norwegian er 37 procent bagefter. Det viser de nyeste analysetal fra Eurocontrol, hvis flyveledere styrer lufttrafikken over Europa.
Ifølge Eurocontrol har Ryanair gjort det stærkeste comeback efter pandemien. Det irske lavpris-selskab sender næsten dobbelt så mange flyvninger som Europas nummer to.
Det er easyJet, som også er lavpris. Denne kategori af flyselskaber sidder på næsten halvdelen af pladserne i den seneste nye Top-15 liste over de travleste i luften.
De nye tal fra Eurocontrol er indsamlet i perioden fra den 27. februar til den 5. marts, så de er meget aktuelle i forhold til den aktuelle lufttrafik i denne del af verden.
I den pågældende uge havde Ryanair 2.530 afgange, mens easyJet landede på 1.393. SAS finder man på en europæisk niendeplads med 578 flyvninger. Norwegian ligger som nr. 12 med 406.
Ugens højdespringer er tyske Lufthansa, der har overhalet Air France på fjerdepladsen. Tyskerne mangler dog stadig et godt stykke, inden de indhenter Turkish Airlines.
Et helt andet spørgsmål er, om Lufthansa ikke snart vil dratte ned ad hitlisten.
Selskabet har nemlig meddelt, at man skærer over 30.000 afgange bort i sommer-fartplanen på grund af mangel på personale og fly.
Her er Eurocontrols rangliste over de 15 mest travle flyselskaber i Europa:
- Ryanair – 2.530 afgange om ugen
- easyJet – 1.393 afgange
- Turkish Airlines – 1.371
- Lufthansa – 1.096
- Air France – 968
- British Airways – 774
- KLM – 722
- Wizz Air – 719
- SAS – 578
- Vueling – 563
- Pegasus – 425
- Norwegian – 406
- Iberia – 378
- Swiss – 371
- Eurowings – 363 afgange om ugen
(Indledningsfoto til artiklen: Partuguese Gravity / Unsplash)
Skriv et svar