Mens flyfabrikanter, regeringer og mange flyselskaber flirter med ideen om elektriske passagerfly, tror Ryanair ikke på dem. I hvert fald ikke i de næste 15 år.
Europas største lavpris-selskab mener, at det er meget mere realistisk at udvikle mere bæredygtige brændstoffer som f.eks. bio-fuel. Samme formål har Ryanair med sit økonomiske tilskud til Trinity College i Dublin.
Helt modsat er opfattelsen hos Ryanairs ærkerival easyJet:
Her samarbejder man med den lille amerikanske flyfabrikant Wright Electric om at få en elektrisk drevet maskine med plads til 186 passagerer på vingerne inden 2030. Det vil sige et fly i samme størrelse som de populære Airbus A320 eller Boeing 737.
Også hos verdens tredje-største flyselskab – United Airlines i USA – tror man på en elektrisk fremtid. United har derfor allieret sig med svenske Heart Aerospace og bestilt 100 af firmaets små ES-19 elfly med 19 sæder.
Flyindustrien er under pres til at finde alternativer til de stærkt forurenende jetmotorer, der bruger fossile brændstoffer:
Forbrugere – altså flyselskabernes kunder – er påvirket af miljø-grupper og aktivister som svenske Greta Thunberg, hvis Friday for Future idé er blevet til en global bevægelse.
Politikerne følger efter med EU i spidsen. Her er der krav om, at flyindustrien skal opnå CO2 neutralitet senest i 2050. Opnået via nye brændstoffer og fly, der bevæger sig på el eller brint.
Hos lavpris-giganten Ryanair er man tilsyneladende ikke voldsomt imponeret over de hidtidige fremskridt i flyvende bæredygtighed:
”Vi tror ikke på, at elektriske fly er et realistisk alternativ i de næste 15 år. Elfly vil komme på længere sigt, men foreløbig vil de ikke kunne hjælpe luftfarten,” siger Thomas Fowler til den irske avis ”Business Post”. Han er Ryanairs direktør med ansvar for finanser og bæredygtighed.
Han tilføjer, at de elfly, som vi hidtil har set koncepter på, næsten alle er små og kun anvendelige på korte distancer. To ting, der slet ikke passer i Ryanairs forretnings-strategi.
Den opfattelse er man slet ikke enig i hos easyJet. Her tror man på, at det første elfly med realistsk størrelse – det vil sige knap 200 passagerer – kan gå i drift senest i 2030.
Flyet – Wright 1 – udvikles af en lille fabrikant i USA. Lige i øjeblikket ligger fokus på en ny type motor, der kombinerer en 1,5 megawatt elektrisk enhed og en inverter på tre kilovolt. Motoren skal testes i et fly allerede i 2023.
easyJet indrømmer, at de første udgaver af Wright 1 vil have begrænset rækkevidde. Dagens batteri-teknologi er ikke effektiv nok, hvilket man jo også ser i elbiler.
EasyJet ser dog en stor fremtidig i at anvende elfly på kortere ruter som mellem London og Amsterdam, København og Stockholm, Madrid og Barcelona eller Rom og Palermo.
Den britiske motorfabrikant Rolls-Royce mener, at den er tæt på en brugbar elmotor. For godt en måned siden sendte Rolls-Royce sit Spirit of Innovation sportsfly i luften med verdens mest tætpakkede batteri ombord.
Rolls-Royce arbejder sammen med det norske flyselskab Widerøe om at udvikle et elfly, der passer perfekt til forholdene i vores naboland, der har snesevis af korte flyruter.¨
Sammen med flyfabrikanten Tecnam håber Rolls-Royce og Widerøe at kunne sende elflyet i drift i 2026. Det er nogenlunde samtidig med, at de svenske konkolleger i Heart Aerospace vil have deres ES-19 klar til United Airlines….
(Indledningsfoto til artiklen: Dirk Daniel Mann / Pixabay)
Skriv et svar