
Nu er udvalget af danske flyruter med Ryanair skåret kraftigt ned til sommer, men alligevel kan det vel være relevant for mange at vide, at Europas største lavpris-selskab vil øge sine billetpriser.
Efterspørgslen efter flyrejser næste sommer er nemlig så høje, at billetpriserne kan sættes mellem fire og seks procent op.
I praksis vil det sige, at priserne bliver over sommeren 2024, men under dem fra 2023. Det oplyser Ryanairs topchef Michael O’Leary til nyhedsbureauet Reuters.
I sommeren sidste år faldt Ryanairs gennemsnitlige billetpriser med 10 procent som følge flere måneders krig med en række online rejsebureauer.
De stridigheder skulle være stort set overstået nu, således at Ryanair kan koncentrere sig om at skaffe fly nok til de mange ruter og afgange, som lavpris-giganten fortsat vil tilbyde trods nedlukninger i en række lande.
I Danmark er det gået ud over Billund og Aalborg, hvor Ryanair lukker og slukket med udgangen af marts. Det er specielt hårdt for Billund, hvor Ryanair hidtil har været største flyselskab.
I København, hvor Ryanair er tredje-største flyselskab efter SAS og Norwegian, ser irerne ud til at fortsætte som hidtil. Det samme gælder i Aarhus Airport.

Ryanairs topchef regner med højere billetpriser til sommer. (Foto: World Travel & Tourism Council) y World Travel & Tourism Council
Efter nedskæringerne i bl.a. Danmark, Tyskland og Spanien venter Ryanair nu stærk fremgang i bl.a. Polen.
Her har regeringen ikke indført flyskatter, så derfor åbner Ryanair hele 24 nye ruter til og fra polske lufthavne denne sommer.
Ryanair satser desuden på, at krigen i Ukraine snart kan overstås. Flyselskabet har allerede to millioner sædepladser på tilbud, efter at lufttrafikken er blevet genåbnet til Ukraine for seks uger siden.
O’Leary regner med at genåbne baser i de ukrainske lufthavne i Kiew og Lwiw straks efter, at en våbenstilstand falder på plads.
Derefter vil Ryanair komme op på fem millioner passagerer i løbet af et år eller to.
Ret overraskende viser den O’Leary sig pludselig optimistisk med hensyn til Boeing igen. Ryanair er den kriseramte amerikanske flybyggers største kunde i Europa.
For to måneder siden sendte Ryanair bossen bandbuler efter Boeing, der var flyselskabets største hindring for at vokse.
I dag vurderer O’Leary åbenbart, at Boeing vil være i stand til at indhente sine store bunke af manglende flyleveringer inden sommeren 2026….
(Indledningsfoto til artiklen: Portuguese Gravity / Unsplash)
Skriv et svar