Europas største lavpris-selskab Ryanair vil kun begynde at flyve igen, hvis det kan gøres som før COVID-19 krisen.
Ryanair vil ikke kunne få forretningen til at løbe rundt, hvis EU kræver, at rutefly skal indføre ”social distancing” i kabinerne. Som f.eks. at stoppe salget af midtersæder eller lukke hver anden sæderække.
Ryanairs altid åben-mundede topchef Michael O’Leary mener, at ideer om at nedsætte antallet af passagerer i et rutefly er dumme og tåbelige.
Dermed forsøger han via et interview i går i britiske ”Financial Times” at kvæle alle forslag om sociale distancer i luftfarten allerede i opløbet. I de senere uger har flere og flere politikere og flyselskaber nævnt det at sløjfe sæder som en mulighed.
Ryanair har formentlig ret i, at der ikke findes beviser for, at ideen overhovedet vil hjælpe. Der må findes andre løsninger, som kan begrænse smitte-risikoen i passagerfly.
O’Leary kommer ikke selv med forslag, men han tænker uden tvivl på løsninger, hvor både passagerer og kabine-personale udstyres med ansigts-masker og handsker.
Desuden har Ryanair bossen sikkert læst med interesse, hvad hans konkolleger i de arabiske flyselskaber Etihad og Emirates har gang i.
Etihad prøvekører f.eks. computere, der både kan identificere rejsende på deres ansigter og måle deres sundheds-tilstand ud fra temperatur, puls og ånde.
I Dubais store lufthavn eksperimenterer Emirates tilsvarende med, at alle passagerer skal gennemgå en lyntest for COVID-19, inden de går ombord på flyene. Testen tager kun 10 minutter.
Ryanair er normalt verdensmester i at fylde sine fly op med passagerer. Måned efter måned er 96 procent af sæderne i det irske lavpris-selskabs Boeing 737 maskiner udsolgt.
Det er en simpel nødvendighed i Ryanairs forretningsmodel, der kører på meget lave billetpriser og helt fyldte fly.
Også andre lavpris-selskaber som f.eks. easyJet, Wizz Air, Norwegian eller Eurowings bruger samme strategi, mens mere traditionelle flyselskaber som SAS, Lufthansa, KLM eller British Airways kan leve med flere ledige sæder, fordi deres billetpriser er højere.
”Vi kan ikke tjene penge på at flyve med 66 procent fyldte maskiner. Selv hvis vi gjorde, vil et ledigt midtersæde ikke give nogen reel social distance. Ideen er idiotisk. Man opnår ikke spor ved at indføre den,” siger Michael O’Leary i interviewet med den engelske finans-avis.
Flere af Ryanairs direkte konkurrenter har en helt anden opfindelse. Forleden bekræftede easyJets topchef Johan Lundgren i det britiske dagblad ”The Guardian”, at hans selskab har planer om at lade midtersæderne stå tomme på sine afgange:
”Vores vurdering er, at Load Factors – procenten af solgte sæder – ikke vil komme tilbage på normalt niveau i det første stykke tid. Derfor kan det tome midtersæde være en god metode til at berolige passagerer, myndigheder og politikere,” siger Johan Lundgren fra easyJet.
Han understreger samtidig, at social distance kun vil foregå i den første fase, efter at flyselskaberne går på vingerne igen efter Corona pandemien. Han tør dog ikke sige, hvor lang tid denne fase vil vare.
Flyselskabernes branche-organisation IATA regner med, at der vil gå lang tid, inden ruteflyvning er tilbage på samme niveau som før COVID-19 overfaldet. Måske ikke før i 2024.
Michael O’Leary fra Ryanair er helt anderledes optimistisk. Han regner med, at folk hurtigt vil vende tilbage til deres gamle vaner med flyrejser.
Ryanair bossen håber at kunne gennemføre 40 procent af afgangene i juli – såfremt de europæiske landes rejse-restriktioner afskaffes inden da.
Til sommer vil det være med fly, der kun er 50 eller 60 procent fyldte. I løbet af efteråret vil flere og flere sæder blive solgt – bl.a. gennem heftige pris-tilbud. Senest i sommeren 2021 vil Ryanair overgå sit passagertal fra 2019. Det vil bl.a. ske via rejsende, der kommer fra andre flyselskaber, som er gået konkurs som følge af COVID-19 krisen….
(Indledningsfoto til artiklen: Alex Burnett / Unsplas
ryanair efter krisen
easyjet om efter corona
Skriv et svar