Europas største lavpris-selskab – Ryanair – er bl.a. blevet så stort, fordi det ikke har kastet sig ud over eksperimenter med langdistance-ruter.
Mens Ryanair har koncentreret sig om at udvide i Europa og underbyde sine konkurrenter i billetpriser, har talrige flyselskabet knækket nakken på at satse på lavpris på interkontinentale ruter til USA, Sydamerika og Asien.
Det mest kendte eksempel heroppe i vores ende af verden var nok Norwegian, der kun blev reddet, fordi man droppede sine dyre langdistance ruter til USA og Sydamerika.
Senest har Norwegians ”afløser” Norse Atlantic Airways også været ved at brænde fingrene på de lange flyveture. Nu vil Norse kun flyve til USA fra London og har droppet sine ruter fra Oslo og Berlin.
Never mind. Lige nu kunne det godt se ud, som om Ryanair så småt vil sætte sine lavpris-spor uden for Europa. Ikke helt til USA eller Asien, men i første omgang i Nordafrika.
Ryanairs mange nye Boeing 737 MAX-200 maskiner har nemlig større rækkevidde end selskabets ældre fly.
Lige nu flyver Ryanair i begrænset omfang til Marokko, Israel og Jordan, men den øgede efterspørgsel hos publikum til at tage på flyrejser gør bl.a. Ægypten og Libyen interessante som nye rejsemål.
Det oplyser Ryanairs topchef Michael O’Leary i et interview med video.nyhedsbrevet ”StraighTalk” fra Eurocontrol. Det er den virksomhed, hvis flyveledere styrer den overordnede lufttrafik over Europa.
O¨Leary fortæller også, at hans flyselskab er klar til at genoptage sine ruter til Ukraine, når krigen med Rusland forhåbentligt snart er overstået.
Ifølge Ryanairs topchef er optimismen i den europæiske luftfarts-branche så stor som aldrig før i de seneste 25 år. Disse gode takter skal udnyttes.
Ryanair er i øvrigt ikke det eneste lavpris-selskab med store ambitioner uden for Europa. Wizz Air fra Ungarn har f.eks. åbnet sit eget flyselskab i arabiske Abu Dhabi.
Ryanairs største rival – engelske easyJet – ser dog ud til at holde sig inden for Europas grænser. easyJet regner med at vende tilbage til overskud i 2023 og en trafik på niveau med tiden før Corona….
(Indledningsfoto til artiklen: Piotr Mitelski / Ryanair)
Skriv et svar