Mindst 100.000 Ryanair passagerer måtte i går og i dag finde alternative veje at komme frem til deres rejsemål, fordi flyselskabets kabinepersonale og piloter i fem lande strejker på grund af dårlige arbejdsforhold i Europas største luft-transportør.
Danmark er ikke direkte påvirket af strejkerne, men de kan blive det indirekte, hvis de skal skifte fly undervejs – eller der ikker er passagerfly nok i lufthavnene som følge af de manglende piloter.
Ryanair havde også problemer sidste år, hvor tusinder af flyafgange måtte aflyses for at kabinefolk og piloter kunne holde deres retmæssige sommerferie.
Lavpris-giganten har været oppe at toppes med sit personale i årevis, men strejker har Ryanair faktisk ikke haft før i december 2017.
Trusler om strejker har der været mange af gennem tiden. Den hidtil stærkeste modtog Ryanairs kontroversielle topchef Michael O’Leary sidste efterår, og for første gang gav han indrømmelser. Fremover ville han acceptere at forhandle med piloters og kabine-personalets fagforeninger.
Den store strejke blev aflyst, men personalet var ikke tilfreds. Det mente ikke, at dets øvrige krav var blevet opfyldt. Accepten af fagforeninger gav ikke automatisk Ryanair medarbejdere højere løn og bedre arbejds-betingelser.
De krav har sidenhen været årsag til flere mindre arbejds-nedlæggelser hos Ryanair. Den seneste serie begyndte for 14 dage siden med strejker hos flyselskabets irske piloter og er siden fulgt op af nye aktioner i bl.a. Italien, Belgien, Portugal og Spanien. Tyske og irske Ryanair piloter ventes at følge efter i begyndelsen af august.
Alene her i juli har strejkerne betydet aflysninger af 650 flyvninger midt i årets travleste feriesæson. Dertil kommer masser af forsinkelser og aflysninger som følge af strejker og personale-mangel hos flyvelederne, der styrer lufttrafikken over Europa. De går dog ikke kun ud over Ryanair, men alle internationale flyvninger over vores verdensdel.
For første gang har uroen hos personalet nu kunnet mærkes direkte i Ryanairs økonomi. Bundlinien faldt nemlig med 20 pct. i flyselskabets seneste regnskab for andet kvartal i år.
Midt i al kaos og lønstridigheder med personalet markerer Ryanair-boss O’Leary sig så ved at købe sig et nyt feriehus til en formue.
Formedelst 110 millioner kroner (14,7 mio. euro) har O’Leary sikret sig en palads-agtig ejendom i det gamle Santa Eulalia kvarter af Palma på Mallorca.
Ifølge lokale spanske medier står ejendommen på en grund på 2.858 kvadratmeter grund og er omgivet af høje mure.
Dem kan den højt-talende O’Leary nok også god brug for. Mallorca er nemlig et af Ryanairs vigtigste destinationer. Hvert år transporterer lavpris-selskabet over en million briter til den populære ferieø.
Måske O’Leary også bliver nødt til at koncentrere sig lidt om sit ny-erhvervede sommerhus. Det trænger ifølge lokale Mallorca aviser til en kærlig hånd. Ryanair bossen skal formentlig investere yderligere 50 millioner kroner på at sætte sit spanske slot i stand.
Ejendommen skal i øvrigt have tre patioer, en flot palmehave, tre springvand og adskillige soveværelser.
O’Leary tjener utvivlsomt godt hos Ryanair, som han har banket op fra et lille regionalt flyselskab i Irland til at blive Europas største – målt i passagertal.
Den iltre irer ejer således adskillige store ejendomme i Irland og er kendt som en stor elsker af hestesport. Flere heste i topklasse tilhører ham, og de vinder med jævne mellemrum store løb i bl.a. England.
Set sådan lidt udefra sidelinien – kan man undre sig over, at publikum ikke lader sig påvirke af den konstante ballade i Ryanair, personalets utilfredshed, den dårlige service og de mange forsinkelser eller aflysninger.
Sidste år fløj 130 millioner mennesker med Ryanair. I juni var det 12,6 millioner, hvilket var syv pct. flere end i samme måned for et år siden. For hele 2018 regner Ryanair nu med ca. 133 mio. passagerer ombord på sine over 300 Boeing 737 maskiner.
Ryanair er imidlertid det klokke-rene eksempel på, at lave billetpriser i dag er det vigtigste argument for flyrejsende. Kan man komme billigt fra lufthavn A til lufthavn B, ser man igennem fingre med overfyldte fly, hyppige forsinkelser, strikse bagage regler, minimal service og ekstra betaling for snart sagt alt undervejs….
Skriv et svar