Mens Airbus har svært ved at følge med efterspørgslen, går det anderledes dårligt hos ærkerivalen Boeing. Aldrig tidligere har USA’s største flybygger været inde i så alvorlig en krise, og krisen har kun ét navn – MAX.
To fatale flystyrt med 346 dræbte og en efterfølgende kulegravning, der har afsløret fejl og sjusk med produktionen af de nye 737 MAX fly, har fået Boeings produktion af passagerfly til nærmest at gå i stå.
Samtidig er flyselskaberne begyndt at aflyse ordrer i stor stil, så Boeing rent faktisk har haft et negativt salg i 2019. Der blev afbestilt flere fly end købt nye.
Det viser nye regnskabstal, som Boeing har offentliggjort i dag. De er deprimerende læsning, hvis man er Boeing aktionær.
Hvis ikke Boeing havde haft sine store afdelinger for militærfly og satellitter, havde det set meget sort ud. Lige nu er der kun mørkegrå udsigter.
Ved udgangen af 2019 stod Boeing således med et negativt salg på 87 passagerfly. En tilsvarende situation har den amerikanske flygigant ikke oplevet i årtier.
Hos Airbus ser billedet helt anderledes ud. Selvom den europæiske flyfabrik også har måttet acceptere mange afbestillinger, stod der 768 ordrer på fly på bundlinien ved årets udgang.
Desuden har Airbus sidste år kunnet levere 863 splinternye passagerfly til i alt 99 forskellige flyselskaber.¨
Når det gælder antallet af passagerfly, som er udleveret til kunderne, gik det også tilbage for Boeing sidste år. 360 fly gik afsted, hvilket er 53 procent færre end i 2018.
I 2019 producerede og leverede Boeing følgende antal fly:
- Boeing 737 (inkl. MAX) – 127 styk
- Boeing 747 – 7 styk
- Boeing 767 – 43 styk
- Boeing 777 – 45 styk
- Boeing 787 Dreamliner – 158 styk
Dertil skal lægges 236 militære fly og helikoptere samt to civile satellitter,
Samtidig med Boeings offentliggjorte tal for 2019 udsendte USA’s og verdens største flyselskab – American Airlines – en pressemeddelelse, hvor man gav en status på planerne for gen-indførelse af de kriseramte 737 MAX.
American Airlines siger nu, at selskabet regner med at tage MAX i drift igen den 4. juni 2020. Så vil flytypen have haft start-forbud i næsten 16 måneder.
Start-forbudet har ikke kun kostet Boeing en formue, der langt overstiger en milliard dollars. Flyselskaberne, der har bestilt eller allerede havde 737 MAX i rute, har også tabt mange penge. Dem forsøger de nu at få Boeing til at erstatte.
I kan se Airbus’ tilsvarende salgs-statistik i Trends & Travels artikel fra forleden dag her….
(Indledningsfoto til artiklen: Boeing)
Skriv et svar