I de senere år er der kommet mange påstande om, hvor meget den civile luftfart belaster jordens klima.
Nogle miljø-aktivister mener, at jetfly, som vi kender dem i dag, bør forbydes helt, fordi de forurener voldsomt med CO₂ og andre grimme ting.
Luftfarten slår tilbage med undersøgelser, der viser, at den ikke står for mere end to procent af CO2 belastningen. Når køer fiser på markerne, belaster det klimaet meget mere.
Nu har de to flygiganter Boeing og Airbus lanceret et nyt sæt målinger, der måske kan sætte et bedre billede på passagerflyenes forurening.
Det sker gennem den såkaldte ”Scope 3” standard, der beregner flyenes CO₂ belastning over hele deres levetid. Altså alle de år, de forventes at være i luften.
Ifølge den måling vil et Boeing passager- eller fragtfly fra 2020 være i drift frem til 2045. I de 25 år vil flyet i gennemsnit belaste klimaet med én million tons CO₂ udstødninger.
Boeings Scope 3 tal vil formentlig være en del bedre her i 2021. Da har Boeing nemlig fået lov til at producere sin længe kriseramte 737 MAX igen. Dens moderne motorer forurener mange procent mindre end dem, der sidder på Boeing større flymodeller.
Når biobenzin – SAF – bliver mere udbredt i flyverdenen om nogle år, vil klima-belastningen også falde markant.
Boeing har bl.a. meddelt, at alle selskabets modeller vil kunne flyve på 100 procent bæredygtigt brændstof fra 2030. Det kan f.eks. udvindes af husholdnings-affald og rester fra skovfældning.
I EU’s internationale lufthavne udgør SAF i øjeblikket kun 0,05 procent af det forbrugte flybenzin, der hedder kerosin i fagsprog. EU har bestemt, at den andel skal stige til to procent i 2025, 5,0 procent i 2030 og 6,3 procent i 2050.
I 2020, der var et kriseår for Boeing, udleverede den amerikanske flyfabrikant kun 157 nye passagerfly til kunderne.
Boeing regner med, at et 737 fly vil være i drift i 22,8 år i gennemsnit. De større Boeing 777 og 787 Dreamliner maskiner holder i snit i 21,5 år, mens fragtversionerne skal holde i 29,6 år – skriver nyhedsbureauet Reuters.
Tilsammen vil de civile fly, der forlod Boeings fabrikker i 2020, udlede 158 millioner tons CO₂ gennem deres levetid. Det svarer godt én megaton – million tons – pr. maskine.
De tilsvarende Scope-3 beregninger fra ærkerivalen Airbus ligger noget lavere. 440 millioner tons CO₂ fra 566 udleverede passagerfly. Det er ca. 0,77 megatons pr. fly.
Det lavere gennemsnit skyldes ikke nødvendigvis, at Airbus er meget grønnere end Boeing. Snarere, at Airbus i 2020 leverede en langt større andel af mindre og mellemstore flymodeller, der griser mindre end de store langdistance varianter.
Da Boeing i 2020 var forhindret i at levere sine mindre flyudgaver i 737 MAX serien, trækker det statistikken skævt i forhold til normale markeds-forhold.
I 2020 solgte Airbus ikke et eneste nyt fragtfly, der skal leve længere end et typisk passagerfly. Derfor regner Airbus også kun med, at 2020-flyene vil have en levetid på 22 år i snit….
(Indledningsfoto til artiklen: 12138562 / Pixabay)
Skriv et svar