Europas største flyselskab står i øjeblikket midt i den største strejke-bølge i Ryanairs 34-årige historie.
Den begyndte forrige fredag i Irland og udvidede sig i den forløbne uge til flere andre europæiske lande, hvor piloter og kabine-personale fra Ryanair nedlagde arbejdet.
Resultatet var, at hundreder af afgange måttet aflyses, og op mod 100.000 passagerer måtte finde andre veje at komme frem til deres rejsemål.
I denne uge ventes en ny strejke-bølge. Pladask midt i de dage, hvor store lande som England og Tyskland har indledt deres store sommerferie.
På onsdag og torsdag strejker Ryanair stewardesser og stewarder i Spanien, Portugal og Belgien. Danmark er ikke ramt direkte.
På fredag nedlægger Ryanairs piloter i Irland arbejdet for tredje gang, og muligvis får de selskab af piloterne fra Tyskland.
Ryanair forhandler med fagforeninger, der repræsenterer selskabets medarbejdere. Noget, som ville have været helt uhørt for bare et år siden. Meget ser der ikke ud til at komme ud af forhandlingerne.
Tværtimod er der indledt en PR-krig, hvor begge parter bruger medierne flittigt til at komme med anklager og beskyldninger.
Senest har Ryanairs ledelse offentliggjort løn-statistikker og lønsedler, der skal bevise, at medarbejderne faktisk tjener gode penge. Meget mere end den gennemsnitlige arbejdstager i de pågældende lande.
Formålet er naturligvis at slå en pæl igennem fagforeningernes påstande om, at Ryanairs piloter og kabine-personale har væsentligt dårligere arbejdsbetingelser end deres kolleger i andre flyselskaber.
Her på Trends & Travel har vi besluttet at vise Ryanairs løntal. Ikke fordi vi holder med den ene eller den anden side. Men for at give vores læsere et billede af, hvad man kan tjene hos et lavpris flyselskab, hvilke arbejdstider man har – og hvilke benefits der følger med.
Ifølge Ryanair tjener flyselskabets piloter 20 pct. mere end hos rivaler som Norwegian eller Jet2.com. Det vil sige op til 210.000 euro om året for en flykaptajn – knap 1,6 mio. kroner. Eller 132.000 kroner om måneden.
Piloterne arbejder i et fast mønster med fem dage i cockpittet og derefter fire dage fri. Ingen pilot er på arbejde i mere end 900 timer om året. Dette timetal er fastsat ved lov.
Hver pilot får desuden et årligt tilskud på 6.000 euro (45.000 kr) til at dække udgifter til f.eks. uniform, medicin, snacks og ID-kort.
Alt efter det land, hvor de er ansat, kan kabine personalet hos Ryanair hente en årsløn på op til 45.000 euro – ca. 340.000 kroner eller 28.000 kr. om måjedej Det er i Irland. I Portugal er den højeste hyre 10.000 euro lavere om året.
Derudover henter de flyvende tjenere 10 pct. i bonus af, hvad de sælger af drikkevarer, snacks, måltider og dutyfree varer ombord til passagererne.
Efter et års ansættelse får en stewardesse eller steward desuden 400 euro i tilskud til uniformer, ID, medicin, kosmetik osv.
Stewarder og stewardesser har en fast fem-dages arbejdsuge og derpå tre dage fri. Altså en dag ekstra sammenlignet med en danskers arbejdstid.
Som nævnt stammer disse tal fra Ryanairs PR-afdeling. Vi har ikke kunnet tjekke, om de er korrekte – og vi vil heller ikke vurdere, om lønningerne er gode eller dårlige i forhold til andre flyselskabers….